SKRIVET: 2010-02-03, kl 19:54:42 | PUBLICERAT I: Allmänt
Personlig assistans
Nu vet jag ju inte om assistenten är sjuk eller "sjuk".. Men sjuk kan man ju bli rätt snabbt, tex att man vaknar krasslig och eg ska börja jobba kl 8. Men att boka in sig på tex konserter innan man ens har kollat om man får ledigt eller kan ändra i schemat, det är verkligen dålig stil! Där tycker jag att du som arbetsgivare verkligen ska stå på dig. Passar det inte att ge ledigt..her problem! Biljetterna får väl säljas då. Kanske svårt kräva att den anställde ska jobba sjuk..men att passa tider är ju regel nr 1 när man börjar ett arbete. Helt klart!
Håller med dig.
Ska man boka upp nåt så får man se till att fixa ledighet först. Inte efteråt för då får man fan skylla sig själv om man helt enkelt inte kan få ledigt. Man kan inte ta saker och ting för givet.
Det andra om att man hör av sig sent angående sjukdom. Tycker inte heller om kollegor eller andra som i sista minuten ringer och sjukanmäler sig. Min kollega har tendens att göra detta dom gånger han är sjuk. Vi börjar sju på morgnarna när vi jobbar dag och han hör av sig en halvtimme innan typ, eller efter sju. Stört.
Och jag tycker definitivt man kan jobba om det inte är allt för påfrestande sjukdom. E man lite förkyld och snorig går det väl an, men har man feber är det bara att stanna hemma...
Det sista e tyvärr jobbigast. Det är grymt svårt att säga upp personal nuförtiden, det krävs mycket för att kunna göra det. Säkerhet för den anställda men jobbigt för arbetsgivaren. Hade diskussion med karln om detta för en vecka sen.