SKRIVET: 2009-04-30, kl 08:59:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Har inte hunnit blogga så mycket denna veckan eftersom det varit så mycket annat att göra. I veckan som varit har jag umgåtts med min äldsta dotter. Vi har varit i Borås och ätit lunch tillsammans och shoppat lite. Min yngsta dotter har varit på korttids. Hon kommer hem i morgon. Idag blir det en lugn dag. Ska inte göra något speciellt  mer än det gamla vanliga såsom tvätta och städa. Visst det är Valborgsmässoafton idag :-) För mig blir det grillen ikväll och myspys. Alltså sammanfattningsvis inget speciellt. Bara en lugn och skön afton. Önskar alla en trevlig Valborg.

SKRIVET: 2009-04-23, kl 23:28:00 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vilken dag

Ja då var man ett år äldre nu då. Känner i och för sig ingen skillnad sedan gårdagen :-) Besök har jag haft hela dagen. Känner mig ganska slut efter allt firande i dag. Tack alla mina vänner och nära och kära för att ni gjorde dagen till ett oförglömligt minne. Godnatt och dröm sött.

SKRIVET: 2009-04-21, kl 22:22:37 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Nej nu måste jag gå och lägga mig. Ska upp tidigt i morgon på möte. Min äldsta dotter kör mig till Vårgårda i morgon bitti. Sedan får jag ta bilen hem själv eftersom hon ska till skolan. Hon går handels-programmet vilket hon tycker är jättekul. Med så bra betyg som VG och MVG är det inte konstigt att hon tycker det är roligt. Men det är jag som peppat henne. För varje G hon får skulle hon få 50:- , för varje VG får hon 100:- , för varje MVG får hon 500:- . Det börjar bli dyrt :-) Bra gumman du är duktig. Fortsätt så! Godnatt och dröm sött.

SKRIVET: 2009-04-21, kl 19:38:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Hjälp Thor att få komma hem till sin mamma!

Skänk pengar för att hjälpa Mia att få hem sin son Thor. Du kan hjälpa till genom att skänka pengar på följande sätt:

För att skänka 20 kr sms:a Vul thor25 till 72550

För att skänka 50 kr sms:a: Vul thor50 till 72550

För att skänka 100 kr sms:a: Vul thor100 till 72500

Skriv på namninsamlingen för att få hem Thor  http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3187

SKRIVET: 2009-04-21, kl 18:17:18 | PUBLICERAT I: Allmänt

Äntligen!

Nu har min äldsta dotter äntligen fått sitt körkort! Grattis Emma! Skulle ha berättat det här igår när hon ringde och berättade. Jag blev så glad att jag fick gråten i halsen! Det är en stor upplevelse att få se sitt barn växa upp och ha blivit så stor. Att få se henne sätta sig i bilen och köra iväg. Tänkte tillbaka när jag själv fick mitt körkort för 23 år sedan närmare bestämt 19860206. Vad stor man kände sig och vilken frihet man fick. Bara att sätta sig i bilen och åka iväg. Kommer ihåg känslan. Jag är så glad att du klarade det gumman. Puss och kram mamma. 

SKRIVET: 2009-04-20, kl 00:12:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Dags att lägga sig. Upp tidigt i morgon och skicka min yngsta dotter till skolan. Ganska lugn dag blir det. Byte till sommardäck och sedan handla lite. Det är väl i stora drag hur dagen kommer att se ut. Godnatt och dröm sött. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-19, kl 17:25:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Idag

I dag åkte min äldsta dotter med sina morföräldrar till Knalleland i Borås. Har inte gjort något speciellt förövrigt. Bara varit hemma och inte gjort någonting. En ganska långtråkig dag. Får se om jag kanske åker iväg till en väninna på en kopp kaffe. Har inte bestämt mig ännu. Ska eventuellt se på Mäklarna på svt 1 kl. 20.00. En ganska rolig serie med Kjell Bergqvist. Får sig i alla fall ett gott skratt. Men det beror ju på vilken sorts humor man har. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-19, kl 11:29:44 | PUBLICERAT I: Allmänt

God förmiddag :-)

Idag läste jag om en jägare som sköt en shetlandsponny vilken han trodde var ett vildsvin!!!!! Hur fan kan man ta fel på en shetlandsponny och ett vildsvin?! Bort med jaktlicensen för denna jägaren! Nästa gång kanske han tar fel på en människa och en älg. Vem fan vet.

SKRIVET: 2009-04-18, kl 08:43:31 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Sov tills nu. Har hunnit dricka en kopp kaffe och vaknat till lite. Ska strax gå ut och sätta mig på uteplatsen. Fint väder idag med. Får se vad som händer, inget planerat i alla fall. Ha en fortsatt trevlig lördag.

SKRIVET: 2009-04-17, kl 19:39:48 | PUBLICERAT I: Allmänt

Fredag kväll

MMMM vad gott det luktar. Visst är det härligt att grilla när det är så här fint väder? Är riktigt hungrig nu. I vilket fall som helst så har följande hänt idag: En sväng till Alingsås och en mellanlandning hemma, sedan en sväng till en väninna på en kopp kaffe. Och nu ska vi strax äta. Tv kväll resten av kvällen. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-17, kl 08:26:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Min yngsta dotter har åkt till skolan nu. Har druckit lite kaffe så att jag vaknar till :-) Idag kommer min yngsta dotters personliga assistent och ska arbeta fram tills på torsdag morgon nästa vecka. Så lite ledigt får jag allt fram tills dess. Så härligt väder vi har här idag. Solen skiner och det är helt vindstilla till skillnad från igår när det blåste så. Måste passa på att vara ute så mycket som möjligt. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-16, kl 22:16:21 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Nu är det dags att gå och lägga sig. Ska upp tidigt i morgon och skicka iväg min yngsta dotter till skolan. En sväng till Vårgårda efter det och sedan hem. Lite senare på eftermiddagen blir det en sväng till en väninna och dricka lite kaffe. Ja ja :-) Godnatt och dröm sött.

SKRIVET: 2009-04-16, kl 10:03:47 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Sovmorgon idag också. Skönt. Känner mig riktigt utvilad. Idag blir det en hemmadag. Tvätta lite idag med. Tänk idag tittar solen fram och det var riktigt skönt ute. Drack en kopp kaffe på uteplatsen och bara njöt av det fina vädret. Får se vad som händer mer idag. Inget planerat i alla fall.

SKRIVET: 2009-04-15, kl 22:18:37 | PUBLICERAT I: Allmänt

Till mina älskade döttrar

Ni är de enda på jorden
som skänker harmoni.
Därför älskar jag er.
Ni är det finaste som hänt.
Allt blir som stjärnorna bestämt.
Ibland så är ni som  främlingar,
ibland en del av mig.
Därför älskar jag er.


SES TILL HELGEN!

SKRIVET: 2009-04-15, kl 21:43:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

På kontoret

  Yes yes!!!!!!!!!!!! Jag klarade det. Visst ibland kanske man inte får rätt men i det här fallet fick jag det. Så ni förstår hur glad jag är!!!!!!!!!!! Som sagt var: JAG ÄR PARAGRAFRYTTARE. And I love it!

SKRIVET: 2009-04-15, kl 15:13:07 | PUBLICERAT I: Allmänt

På väg

 På väg till Turkiet! Flygrädd som jag är blundade jag och höll för öronen både på dit vägen och hem. Tjejen bredvid försökte lugna mig och bjöd på tuggummi så jag skulle slippa att det slog lock för öronen. Men jag var halvt döv både när jag kom dit och hem ändå. Tanken var god men tyvärr hjälpte det inte :-)

SKRIVET: 2009-04-15, kl 14:39:54 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dags att äta lite middag

Ja då ska vi äta middag nu. Sedan blir det en dusch och iväg till en väninna och ta en kopp kaffe. Inga måsten idag och i morgon. Skönt att bara vara och ta det lugnt. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-15, kl 14:08:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Folkhälsa - Vårgårda kommun

Folkhälsa

 
Det övergripande målet med folkhälsoarbetet, i Vårgårda kommun, är att skapa bästa förutsättningar för en god hälsa för Vårgårdas hela befolkning och att öka människors medvetenhet om livsstilens betydelse för hälsan. (antagen av Kommunfullmäktige 07-12-05).


Tyngdpunkten i vårt arbete läggs på förebyggande arbete riktat till barn och unga. Vårgårdas folkhälsoarbete styrs av det folkhälsopolitiska programmet.


Folkhälsorådet


Folkhälsopolitiska programmet styr Folkhälsorådets arbete och gäller för perioden 2008-2010. Programmet bygger på Vårgårda kommuns vision.

Folkhälsorådets prioriterade mål under de närmaste tre åren är:

  • Barn och ungdom
  • Trygghet och säkerhet för alla
  • Öka medvetenheten hos kommuninvånarna kring vikten av fysisk aktivitet och goda kostvanor

SKRIVET: 2009-04-15, kl 13:08:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vårgårda kommun

Lediga lägenheter, listan uppdaterad 2009-04-09

1 rum och kök    2499:-/mån
2 rum och kök    3967:-/mån
 
Totalt finns det 9 lediga lägenheter i Vårgårda kommun. De nämnda lägenheterna ligger i lugna områden i Vårgårda och ägs av Vårgårda Bostäder. Passar alldeles utmärkt för ungdomar som vill ha lugn och ro omkring sig och slippa hamna i dåligt sällskap. Dessutom är det betydligt billigare än att sätta dessa skötsamma ungdomar på Vintergatan i Alingsås med en hyra på 83850 sek/månad per ungdom! Och som dessutom är långt bort från behovet av denna behandlingsform!

SKRIVET: 2009-04-15, kl 11:36:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Mina katter

 Här smaskas det för fullt! Sotis, Smulan, Zimba och Simon.

SKRIVET: 2009-04-15, kl 11:25:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vintergatan i Alingsås

Målgrupp:
 
Pojkar och flickor, Kvinnor och män, Invandrarbarn


Diagnosgrupp: ADHD/DAMP, Alkohol, Aspergers syndrom, Borderline, Incest, Kriminalitet, Läkemedelsberoende, Misshandlade kvinnor, Narkotika, Sexuella övergrepp, Psykosocial problematik

Platsantal: 8

Detta är ett behandlingshem för ovanstående diagnoser och utsatthet hos ungdomar. Här passar verkligen inte skötsamma ungdomar in! Vill kommunerna verkligen förstöra dessa fina skötsamma ungdomar är frågan? Inte konstigt att de blir fler och fler och kriminaliteten ökar m.m.

SKRIVET: 2009-04-15, kl 11:04:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Hör och häpna!

Här vill de sätta även skötsamma ungdomar i stället för att ge dem en egen lägenhet om 1 till 2 rum och kök med en kostnad av 2500 - 3500 sek/månad! Inte konstigt att kommunerna går back med flera miljarder per år. Det värsta är att de skötsamma ungdomarna som vill ha en egen lägenhet men ändå placeras här är att de kommer i fel sällskap och lätt hamnar bland drogmissbruk m.m. Och då pratar jag om de ungdomar som är godtrogna och lättpåverkade av andra. Detta är fruktansvärt! I Vårgårda kommun t.ex finns det lediga lägenheter. Så varför inte utnyttja detta i stället? Alingsås kommun har också lediga lägenheter men är lite dyrare. Skillnaden på 1:or och 2:or ligger ungefär på 500 - 1000 sek/månad. Så sammanfattningsvis pungar hellre kommunen ut med 83850 sek/boende ungdom i månaden än 2500 - 3500 sek/mån!!!!!! för en egen lägenhet. Kanske dags för Vårgårda kommun att tänka lite längre än näsan räcker?! 

En ungdom bor vanligtvis ett till ett och ett halvt år på Vintergatan i Alingsås.

Kostnaden är SEK 2 795/dygn

I kostnaden ingår:
  • Hyra för möblerad lägenhet
  • Försörjningsstöd om SEK 3 000/mån
  • Försäkringar
  • Kostnader i samband med gemensamma resor/konferenser
  • Strukturerade samtal
  • Fritidskort - resor med lokaltrafik inom Göteborgsregionen

Personalkooperativet Vintergatan


Vintergatan är ett ungdomsboende i Alingsås. Vi har god erfarenhet av att ta emot ungdomar direkt ifrån SIS institution och direkt från avgiftning. Då vi är en liten verksamhet är vi också ett bra alternativ till familjehem. Ungdomarna bor i egna lägenheter i anslutning till vår baslägenhet. Verksamheten är integrerad i ett bostadsområde centralt i Alingsås.

SKRIVET: 2009-04-15, kl 10:23:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Sovmorgon! Blev så besviken på vädret idag. Bara regn och rusk. Får väl hitta på något att göra inomhus i dag istället. Tvätta ska jag göra i alla fall. Tar nog en sväng till Vårgårda lite senare. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-14, kl 21:23:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Då var det snart godnatt för min del. Blev ganska mycket arbete idag. Mer än jag räknat med :-) I morgon ska jag ha sovmorgon och det ska bli så himla skönt att bara få sova ut. Hoppas det är lika fint väder i morgon också för då tänker jag ta min kopp kaffe och gå ut och sätta mig i morgonrocken på uteplatsen och bara njuta. Nej nu blir det lite tv-tittande innan sängdags. Sov gott och dröm sött. Ja ja :-) 

SKRIVET: 2009-04-14, kl 09:52:59 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Dags för en ny arbetsdag. Ledig resten av veckan efter denna arbetsdagens slut. Solen skiner och jag hoppas att den inte försvinner. Allt känns mycket roligare då och man får mer energi. Har redan hunnit in till Vårgårda och uträttat ett par ärenden. Snart dags att åka till Borås på möte och sedan är allt klart. Nu väntar jag bara på besiktningsmannen som ska komma hit och besiktiga taklyftarna och golvlyften till min yngsta dotter. Tar väl någon timme ungefär. Ha en fortsatt trevlig dag.

SKRIVET: 2009-04-13, kl 20:45:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Annandag påsk

Idag åkte min yngsta dotter till korttids och min äldsta dotter åkte till sina morföräldrar. Ledig hela veckan lång. En sväng till Borås blir det i morgon sedan en lugn vecka fram tills torsdag utan några som helst krav eller tider att passa. Behöver vila upp mig en del.  Det mesta av arbetet är klart och det känns skönt. Bara ett par pusselbitar kvar att lämna in sedan är allt klart. Ja ja:-)

SKRIVET: 2009-04-13, kl 18:46:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Påskafton i goda vänners lag

  Från vänster: Jag själv och min väninna.

  Från vänster: Jag själv, min väninna, min äldsta dotter och hennes kompis.

Alla ville inte vara med på kort. Men ibland känner inte jag mig upplagd för det heller. Huvudsaken är att vi hade trevligt och att det blev en lyckad påskafton.

SKRIVET: 2009-04-11, kl 10:08:24 | PUBLICERAT I: Allmänt

Anders Eklund och hagamannen

Ingen bra reklam för Jysk med tanke på att två psykopater snickrar möbler åt dem. Inte en pinal jag tänker köpa av det företaget någon mer gång. Tanken bara på vad de har gjort gör mig illamående. USCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nej jag säger bara en sak: Lås in dem i ett rum och släng nyckeln i sjön!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SKRIVET: 2009-04-11, kl 08:43:44 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Steg upp kl. 07.30 och satte i gång maten till min yngsta dotter. Min äldsta dotter sover fortfarande och kommer nog ta sig en rejäl sovmorgon. Det är välbehövligt ibland. Idag är det så fint väder att jag kommer ta mig en promenad med barnen lite senare. Måste passa på. Vädret slår ju om så fort. Var ute hela dagen igår också. Riktiga vårkänslor får man sådana här dagar. Längtar verkligen till sommaren nu. Önskar alla en trevlig påskafton och ta väl hand om er.

SKRIVET: 2009-04-11, kl 01:06:12 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Jaha, då var det fullmåne igen. Blir tokig. Men men måste ändå försöka sova. Mina döttrar sover gott redan. Ska upp tidigt i morgon bitti och arbeta med min yngsta dotter då jag gett hennes personliga assistenter ledigt över påskhelgen. Men på söndag har hon personlig assistans igen natt. Då kan jag koppla av igen och bara vara. Sedan är det korttids för henne måndag till torsdag och då ska jag umgås med min äldsta dotter. Vi ska göra roliga saker tillsammans. Vad är inte bestämt ännu men vi är ganska lika där. Kul ska vi ha iallafall. Så godnatt nu mina nära och kära. Dröm sött.

SKRIVET: 2009-04-09, kl 18:53:50 | PUBLICERAT I: Allmänt

Älskar dig min älskade dotter

En fika på Storken i Alingsås nästa vecka tillsammans med min älskade äldsta dotter! Jag längtar. Saknar dig så mycket. Du vet att jag älskar både dig och Zandra mest av allt. Inget får komma emellan oss. Du vet vad jag menar. Vill hålla om dig! Så tokigt det kan bli. Men det vet du också vad jag menar med det. Zandra skrattar just nu och längtar efter dig! Tårar faller från min kind och din syster längtar så efter dig. Allt ska bli som förut. Puss och kram, mamma.

SKRIVET: 2009-04-09, kl 02:43:00 | PUBLICERAT I: Allmänt

Älskar dig Emma av hela mitt hjärta. Glöm aldrig det.

Så snälla snälla kom tillbaka!

Jag är en mamma som saknar min dotter....


Jag är en mamma som saknar min dotter. Jag var gift med hennes pappa i 13 år. Jag är en kärleksfull "hönsmamma" och mina vänner säger att jag är världens bästa mamma. Ändå har det hänt... En usel skött skilsmässa, Aneronia nervosa och allt detta tillsammans med att min dotter som är på väg in i vuxenåldern har skapat denna fruktansvärda situation. Vad ska man göra och jag undrar ofta vad detta gör min dotter...? Hon bor nu sedan 1 år tillbaka hos sina mor och farföräldrar som tycker att vår dotter "inte har en ätstörning". Hon är ju så gammal att hon får lov att bestämma själv var hon vill bo och är mycket väl medveten om att vård är frivilligt. Jag är ständigt orolig för min dotters hälsa och över hur hon mår psykiskt. Men framför allt undrar jag vad detta ger henne för sår i själen som hon troligen kommer att bära med sig hela livet... Jag saknar min dotter och sörjer att vi inte har någon relation... Hennes pappa är tyvärr inte till någon hjälp eftersom han är väldigt bitter på mig sedan skilsmässan och han uttryckt att detta är rätt åt mig. Jag saknar min underbara dotter och vet inte längre vad jag ska göra. En person sa till mig..."Du tycker att du behöver din dotter men i själva verket är det din dotter som behöver dig för att bli en hel människa".... Detta gör mig förtvivlad.......... Låt oss förenas igen och börja om på nytt. Snälla snälla jag ber dig kom tillbaka så vi kan omfamna varandra och börja om bara du och jag. Älskar dig av hela mitt hjärta.

SKRIVET: 2009-04-09, kl 01:18:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Fullmåne

Blir tokig när det är fullmåne. Kan inte sova då. Men nu måste jag verkligen tvinga mig själv att försöka sova iallafall. En ny arbetsdag nalkas i morgon. Får absolut inte stänga av väckarklockan i sömnen :-) Är hopplös med detta. Ska upp kl. 06.30 för att sedan åka på möte i Borås i arbetets regi. Ska träffa revisorn kl. 09.00. Men innan dess måste jag förbereda lite arbete som jag ska göra klart efter mötet. Mycket nu. Önskar jag kunde tagga ner lite :-) Speciellt nu när min yngsta dotters personliga assistenter är här. Det är ju verkligen då jag ska ta det lugnt och bara vara. Men men sånt är livet när man är egen företagare.

SKRIVET: 2009-04-08, kl 08:24:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Lite försenad idag. Sov som en stock nu på morgonkvisten. Behövde väl det :-) Men ingen fara på torpet. Jag hinner med det jag ska göra iallafall. Dags att köra igång då. En kopp kaffe till och sedan är jag redo. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-07, kl 22:00:35 | PUBLICERAT I: Allmänt

Snart är det min dag

 Åren bara går och går. Jag säger bara ljuva 80-tal :-)

SKRIVET: 2009-04-07, kl 20:48:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Nationell handlingsplan för handikappolitiken

Grunden för den svenska jämlikhetssynen är alla människors lika värde. Den ovillkorliga rätten till respekt för människovärdet förändras inte av ett funktionshinder, dess grad eller art. En person med funktionshinder ska inte betraktas som ett föremål för särskilda åtgärder utan ska ses som en medborgare med lika rätt och lika möjligheter att bestämma över sitt liv och få sina önskningar respekterade.

En handlingsplan för handikappolitiken "Från patient till medborgare" antogs år 2000 och sträcker sig fram till år 2010 och involverar alla samhällsområden.

De nationella målen för handikappolitiken är

  • en samhällsgemenskap med mångfald som grund,
  • att samhället utformas så att människor med funk- tionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet,
  • jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder.

Enligt handlingsplanen ska det handikappolitiska arbetet särskilt inriktas på

  • att identifiera och undanröja hinder för full delaktighet i samhället för människor med funktionshinder,
  • att förebygga och bekämpa diskriminering mot personer med funktionshinder,
  • att ge barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder förutsättningar för självständighet och självbestämmande.

SKRIVET: 2009-04-07, kl 20:40:56 | PUBLICERAT I: Allmänt

Handikapp

Handikappolitik


Handikappolitiken omfattar insatser för att undanröja hinder för full delaktighet i samhället för personer med funktionsnedsättning. Insatserna ska bekämpa diskriminering och ge barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning förutsättningar för självständighet och självbestämmande. Varje människa ska ha möjlighet att påverka beslut som rör ens eget liv.

SKRIVET: 2009-04-07, kl 20:20:35 | PUBLICERAT I: Allmänt

Helvetet

Hur är det egentligen med vissa människor som retar gallfeber på en. Ibland blir jag tokig rent ut sagt. En del resonerar som om de visste allt och ägde världen. Störst, bäst, och vackrast i hela världen vill de framstå som att vara. Vad vinner de här människorna på det? Naturligtvis ingenting. Ursäkta uttrycket men ibland tror jag att de kommer direkt från helvetet. Kanske dags för dessa människor att gå en kurs i vett och etikett. Man ska som sagt var inte kasta sten i glashus.

SKRIVET: 2009-04-07, kl 08:18:09 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Dags att börja arbeta. Härligt väder idag. Solen skiner och man blir både upprymd och glad. Sådana här dagar är det mycket roligare att arbeta. Man blir mer  inspirerad. Synd bara att man måste sitta inne på kontoret. Ska passa på att gå ut när jag har rast och få känna på den härliga vårluften.  Min yngsta dotters personliga assistenter passar också på att vara ute så mycket som möjligt med henne nu när det är så fint väder. Som jag sagt tidigare älskar hon detta. Ha en jättetrevlig vårdag allihopa :-) och på återseende lite senare. 

SKRIVET: 2009-04-06, kl 23:40:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Till mina älskade

Jag önskar nu att det var som det var och jag ångrar allt det jag sa,
varför kunde vi inte löst det här innan det blivit till ett sånt besvär?


Vår förmåga att kommunicera, räckte inte till med mera
än att bara hänga du och jag, gjorde vi verkligen rätt du och jag?


Jag ser dig nu varje dag och vi glider ifrån mer dag till dag, att ha älskat dig
var det bästa som fanns nu ser vi på varann från distans


Tiden går fort varför gjorde man inget bättre? att ställa frågan vore kanske bättre?,
men ingen av oss visste hur vi skulle bete oss så det var väl dömt att vi allt skulle förstöra?


mitt hjärta det värker och mina tankar dom tänker,
tänker på allt som kunde vart och allt som jag kunde sagt


Minns den kvällen vi sa du och jag, att det var bättre att bara vara du och jag,
allt stog stilla och jag mådde nästan lite illa, men mest av allt ville jag försvinna


Hur skall jag göra nu? är ju då min fråga, en enkel fråga för jag vet inge mera
att vänta och se kanske satsa på nått mer
eller skall jag bara ta och spela med?
att allt är bra, och allt är slut?


Nu sitter jag här vid världens brant och inser att jag kanske spelat lite ballt
mycket vågat och allt förlorat,
så man ångrar nu i efterhand att jag kanske inte borde vart så kall?


Behöver släppa in nån, våga vara mig själv, måste inse att jag klarar inte av allt själv,
så nu är min fråga till dig, om du nu kan förlåta, att jag kanske inte vart mig själv
och att jag fortfarande känner för nått för dig


Kanske är det vänskap kanske är det nått mer snälla svara, snälla jag ber...

SKRIVET: 2009-04-06, kl 23:22:33 | PUBLICERAT I: Allmänt

Annika Östberg

  Äntligen släpps Annika Östberg efter 27 långa år fängslad. Inte mer än rätt då det inte var hon som sköt utan hennes dåvarande pojkvän som dog i tumultet. Hon avtjänade någon annans dåd vilket jag inte tycker är vare sig humant eller mänskligt. Tyvärr har USA en konstig syn på rättsväsendet. Kanske dags för en ny förvandling för detta rättsväsende USA?!

SKRIVET: 2009-04-06, kl 22:44:13 | PUBLICERAT I: Allmänt

Måndag kväll

En helt fantastisk arbetsdag har gått till enda. Just nu är det många bollar i luften men roliga sådana :-) Trivs så bra nu och allt känns helt underbart. Min yngsta dotters personliga assistenter har bytt av varandra och nu har jag dygnet runt service hela veckan lång till henne. Hon tycker det är så roligt nu när vädret äntligen tillåter härliga promenader i det fina vårvädret. Hon formligen njuter av detta. Det finns ingen som ger en sådan glädjeutstrålning som hon. Alla med funktionshinder oavsett ålder har en sådan äkta glädje som verkligen kommer direkt från hjärtat.  Tänk på det alla ni som aldrig varit i kontakt med människor med funktionshinder. Jämför gärna med oss andra så förstår ni vad jag menar. De är mina änglar och det går rakt in i hjärtat. Många pussar och kramar till er! Ni ger så mycket.

SKRIVET: 2009-04-06, kl 00:16:01 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dikt mitt i livet

Vågar du dyka

på de farliga djupen

där ingen vet

vad som döljes

därhän?


Vågar du simma

över okända vatten

där ingen har varit

nej ingen

min vän?


Vågar du låta

dig föras till botten

till botten

av djupen

som ingen har sett?


Låta dig sugas

nedåt i blindo

dit okända krafter

sitt famntag berett?


Ser du djupen?

Vågar du språnget?

Vågar du möta din

undergång?


Eller en visshet

att de farliga djupen

skimrar som snäckskal

bland stål och

betong?

SKRIVET: 2009-04-05, kl 23:30:20 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

I morgon nalkas en ny fantastisk dag med sol men tyvärr inget bad :-) Längtar så till sommaren. Får passa på att njuta av vårsolen så länge. Nu är det så skönt på morgnarna här ute på landet att man bara kan stiga upp ur sängen och ta med sin kopp kaffe och sätta sig på altanen i morgonrocken och höra fåglarna kvittra medan man dricker sitt morgonkaffe. Kan det bli mysigare? Godnatt mina nära och kära. Sov gott och dröm sött. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-05, kl 23:16:27 | PUBLICERAT I: Allmänt

Företagare

Som egen företagare har man alltid mycket att göra. Man kan aldrig helt ligga på latsidan. Ibland spelar det ingen roll om det är helg eller vardag. Självklart ska man tycka att det man gör i sitt arbete är både roligt och givande. Jag brinner för att hjälpa andra människor. Och det är jag stolt över. Man känner sig så nöjd när man fått gjort en god gärning för någon annan människa. Detta är verkligen min passion. Och att sedan bli uppskattad för det man gör. Både självkänsla och självförtroende växer i takt med dessa människor när man ser vilka stora framsteg de gör.

SKRIVET: 2009-04-05, kl 21:57:45 | PUBLICERAT I: Allmänt

Söndag kväll

Ja nu var det äntligen söndag kväll. Sitter och tittar på Van Veeteren - Münsters fall på tv4. Spännande. Min yngsta dotters personliga assistent slutade kl. 21.00 idag. Hennes andra personliga assistent kommer kl. 08.00 i morgon bitti. De är helt fantastiska! Vilket arbete de gör. Tack för att ni finns.

SKRIVET: 2009-04-05, kl 16:46:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Borderline

Skitungen (före detta anställd personlig assistent) har en form av borderline (personlighetsstörning). Diagnosen är inte svårställd på denna människan. Har själv arbetat med borderlinepatienter och vet hur beteendet är på dessa patienter. En del tycker man synd om som själva inte är medvetna om att de har denna diagnos. Glad blir jag när de själva vet om att de har denna sjukdomen och försöker hantera den och göra sin vardag någorlunda dräglig och ta emot den hjälp som finns. Tyvärr är det många som inte får rätt diagnos på grund av att det kan vara svårt att fastställa vad personen i fråga lider av. Skitungen gör allt för att påverka andra att överdriva och påstå att de lider av både det ena och det andra för att t.ex kunna få eget boende. I det här fallet klaustrofobi och panikångest. Men här gick hon bet då man inte kan få eget boende om man lider av de påstådda. Så skitungen kanske skulle ta och sätta sig ner och läsa på först! Hon försöker hela tiden påverka andra och göra sig själv hörd men ack vad hon bedrar sig själv. Det är nog dags för skitungen att sätta sig ner och tänka på sitt eget väl och må efter detta.

SKRIVET: 2009-04-05, kl 10:20:18 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Sovmorgon! Riktigt skönt med en ordentlig sådan. Idag blir det en hemmadag. Inte fel då jag är ganska trött på att köra bil var eviga dag. Ska ta och börja sola idag så att jag hinner få upp lite färg till sommaren som är i antågande. Vill ju inte se ut som ett lik :-) Solar tio gånger varje år vid denna tiden på året, sedan får den naturliga solen göra sitt. Snyggast blir solbrännan när man rör sig i solen och den blir mer jämn då. Nej, nu är det dags för en kopp kaffe till.

SKRIVET: 2009-04-04, kl 22:35:41 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lördag kväll

Idag har jag bara tagit det lugnt. Tog en sväng med bilen till mina föräldrar bara och blev bjuden på fantastiskt goda våfflor. Åkte till en väninna och tog en kopp kaffe också. Sedan har jag varit hemma resterande av dagen och kvällen. Sammanfattningsvis bara slappat. Såg på Robinson som jag tycker är ganska uttjatad i brist på annat. Snart dags att gå och lägga sig.

SKRIVET: 2009-04-04, kl 00:13:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt igen :-)

Snurrigt det kan bli ibland när man inte kan sova men ändå bestämt sig för det. Nåväl, det är väl bara att gå och lägga sig och försöka sova åtminstone. Så nu mina kära och nära är det godnatt. Sov gott och dröm sött.

SKRIVET: 2009-04-03, kl 23:46:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Ta mitt hjärta

0 Ta mitt hjärta


Jag vill kunna se dig i ögonen,
röra vid dig, känna din hud
under mina fingrar.

Dina heta kyssar minns jag än,
känslan och smaken av dig,
en brinnande längtan inombords.

På nätterna drömmer jag om dig,
om ensamma, passionerade stunder.

Kom och ta mig med storm.
Svep in mig med din trygghet
och släpp inte taget.

Du är inte hos mig fysiskt.
Bara i mina tankar och drömmar
finns du,
som om du vore en del av mig.

Och jag undrar:
skulle du ta emot mitt hjärta
om jag gav dig det?

SKRIVET: 2009-04-03, kl 23:19:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Våren och sommaren

 Jag längtar till sommaren. Med bad och sol. Enda tiden på hela året som jag känner mig både pigg och glad och naturligtvis nu på våren också. Visst ser det härligt ut. Tänk när man kan gå ut och sätta sig på bryggan och bara njuta.

SKRIVET: 2009-04-03, kl 23:03:49 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Ja då var denna dagen över också. Fler kommer :-) Var en sväng i Hyssna idag. Sedan har jag varit mest hemma och bara varit. Satt mest framför tv:n. Tittade bland annat på Talangjakten och fick mig några goa skratt. Som sagt var ett gott skratt förlänger livet :-) Tänk på det. Istället för att se det negativa försök se det positiva i livet istället. Jag lovar att det underlättar en hel del. Godnatt och dröm sött mina nära och kära.

SKRIVET: 2009-04-03, kl 20:11:39 | PUBLICERAT I: Allmänt

Litteratur Incontinentia Pigmenti

Bergendal B, Bergendal T, Hallonsten A-L, Koch G, Kvint S. A multidisciplinary approach to oral rehabilitation with osseointegrated implants in children and adolescents with multiple aplasia. Eur J Orthod 1996; 18: 119-129.


Cohen BA. Incontinentia Pigmenti. Neurocutaneous Dis 1987; 3: 361-376.


Courtois G, Smahi A, Reichenbach J, Döffinger R, Cancrini C, Bonnet M et al. A hypermorphic IkappaBalpha mutation is associated with autosomal dominant anhidrotic ectodermal dysplasia and T cell immunodeficiency. J Clin Invest 2003; 112: 983-985.


Hanson EP, Monaco-Shawver L, Solt LA, Madge LA, Banerjee PP, May MJ et al. Hypomorphic nuclear factor-kappaB essential modulator mutation database and reconstitution system identifies phenotypic and immunologic diversity. J Allergy Clin Immunol 2008 Oct 11. [Epub ahead of print]


Heinesen-Esholdt I. Incontinentia pigmenti. Nordisk medicin 1994; 109: 58-60.


Holmström G, Thoren K. Ocular manifestations of incontinentia pigmenti.


Acta Ophthalmol Scand 2000; 78: 348-353.


Landy SJ, Donnai D. Incontinentia Pigmenti (Bloch-Sultzberger syndrome). J Med Genet 1993; 30: 53-59.


Mancini AJ, Lawley LP, Uzel G. X-linked ectodermal dysplasia with immunodeficiency caused by NEMO mutation: early recognition and diagnosis. Arch Dermatol 2008; 144: 342-346.


The International Incontinentia Pigmenti (IP) Consortium. Genomic rearrangement in NEMO impairs NF-kappabeta activation and is a cause of incontinentia pigmenti. Nature 2000; 405: 466-472.

SKRIVET: 2009-04-03, kl 09:09:27 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

Dags att sätta igång och arbeta nu. Tänkte vara klar med allt inför nästa vecka. Har jag bara allt förarbete klart också underlättar det och det blir inte så mycket att ta tag i nästa vecka. Som sagt var det gäller att ha huvudet på skaft. Ja ja :-)

SKRIVET: 2009-04-02, kl 22:38:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Då var det godnatt. Äntligen. Ska upp tidigt i morgon och arbeta fram till kl. 15.00. Sedan är jag ledig hela helgen och en bra bit in på nästa vecka. Min yngsta dotter har sina personliga assistenter här fram till och med torsdag. Så ni förstår att det blir en stor avlastning för mig så att jag bara kan vara också. Måste få det ibland.  Har inte bestämt vad jag ska göra än på min lediga tid. Men det ger med sig. Inga måsten iallafall.

SKRIVET: 2009-04-02, kl 09:18:07 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godmorgon

En stor dag idag :-) Har en del att göra som kommer ge gynnande resultat. Härligt! Som sagt var det gäller att ha huvudet på skaft och ligga steget före. Ja ja :-)