SKRIVET: 2010-04-29, kl 14:01:17 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Det finns många kloka människor. Men det finns också många som inte är riktigt kloka.

SKRIVET: 2010-04-28, kl 07:59:50 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jag blir så förbannat trött!

Jag hade hoppats på att allt skulle gå bra med de nya assistenterna. Men så blev det inte. Det har varit katastrofbredvidgångar. Inga egna initiativ, vet inte vad de ska prata om, klarar inte matningen när man visat minst fem gånger hur det går till, kan inte byta byxan, klarar inte liften trots visning flera gånger, sjukskrivningar, tar ledigt för läkarbesök och tandläkarbesök. Idag kan min yngsta inte åka till skolan på grund av sjukskrivning av vikarie för ordinarie assistent som är i Thailand m.m m.m Är så förbannat trött på detta. Har själv arbetat måndag, tisdag och ska arbeta idag med samtidigt som jag får ta hand om min yngsta själv. Hur sjuttsingen ska jag kunna vara på två ställen samtidigt?! Bara undrar. En sak är säker i alla fall: Ingen av dessa så kallade assistenter vet vad personlig assistans är.

Tack till en assistent som arbetat med Zandra förut som kunde ställa upp lite senare i kväll för mig och min yngsta så att jag kan arbeta kvällen i kväll i alla fall.

SKRIVET: 2010-04-25, kl 15:44:54 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lite godingar att lyssna på

Partypatrullen med Gunnar Jaunupe

Afterski på Tandådalens Wärdshus from Joakim Carlström on Vimeo.

SKRIVET: 2010-04-25, kl 11:25:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Ja det var ju tråkigt

Även kungligheter går isär precis som vanligt folk när det inte fungerar. Vad är skillnaden?

SKRIVET: 2010-04-25, kl 10:25:46 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Tala sanning så behöver du inte komma ihåg vad du sagt.

SKRIVET: 2010-04-25, kl 10:18:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Bredvidgång

Idag har jag en bredvidgång klockan 08.00 till 21.00. Mycket att lära upp. Men än så länge går det bra. Hoppas verkligen att detta ska fungera för min yngsta dotters skull. I morgon har jag en till som ska gå bredvid klockan 16.30 till 21.00. Hoppas på henne också. Ska sätta upp fler bredvidgångar denna veckan och nästa vecka på dem. Sedan hoppas jag att de är klara för sitt arbete med min yngsta dotter och att jag kan få koncentrera mig på mitt nya arbete.

SKRIVET: 2010-04-24, kl 21:31:57 | PUBLICERAT I: Allmänt

Snyggast ha...ha...ha...

IP: 81.227.86.148

Skitungen behöver nog göra en stor psykiatrisk undersökning. Men det får vara någon psykiatriker med många års erfarenhet inom området för psykopati. I dagligt tal antisocial personlighetsstörning. Men nu vet vi snart vilket datum hon kommer försvinna från Vårgårda. Tack alla ni som ställer upp!

SKRIVET: 2010-04-24, kl 17:46:39 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kolan ha...ha...ha...

IP: 81.227.86.148

Skitungen har talat igen....... Lämna min blogg ifred är du snäll! Sparar ditt IP nr. Din kleptoman och mytoman.

SKRIVET: 2010-04-24, kl 16:51:56 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Det är bättre att tända ett ljus än att klaga över mörkret.

SKRIVET: 2010-04-24, kl 16:44:58 | PUBLICERAT I: Allmänt

Äntligen!

Nu har jag hittat två personliga assistenter som verkligen vill arbeta. Äntligen! Bredvidgång redan i morgon. Är helt slut nu. Man blir helt tom i huvudet. Nästa vecka blir stentuff för mig. Ska börja arbeta inom psykiatrin igen. Hinner inte sätta in dessa i arbetet här hemma på så kort varsel. Börjar halv sju och slutar halv fyra. Får gå upp klockan halv fyra. Ta upp min yngsta dotter klockan halv fem. Åka halv sex och sedan får min sambo skicka henne med skoltaxin 07.50. Samma procedur på tisdag. På onsdag arbetar jag 15.00 till 23.00. Upp klockan halv sex på torsdag morgon. Ta upp min yngsta dotter klockan sex och på med sondmatningen och skicka henne till skolan klockan 07.50. Efter det kommer jag gå och lägga mig och sova halva förmiddagen. Har gått i väggen en gång och har helst ingen lust att göra det igen. Men jag ska försöka att inte stressa inombords (vilken kan vara svårt att styra i och för sig). Det är den inre stressen som är den farligaste. Samtidigt som jag arbetar ska jag ha bredvidgångarna när jag kommer hem direkt. Puh säger jag bara. Men det är bara att bita ihop och tänka som så att allt kommer rulla på sedan. Det gäller ju bara 14 dagar det blir så här. Får se det positiva i det ändå.

SKRIVET: 2010-04-23, kl 23:52:37 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kul värre

Ja, jag var tvungen att ha anställningsintervju på min födelsedag. Men vad göra. Lyckades i alla fall att organisera det hela så det inte skulle krocka med gratulanterna. Fler kommer i helgen men jag ska nog kunna organisera det med. Får pussla med andra ord. Nej, nu är det godnatt för min del. Önskar alla en god natt och dröm sött. 

SKRIVET: 2010-04-23, kl 23:30:01 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänk vad tiden går fort

Så här smaskigt har vi haft det idag. Inte illa att fylla år! Längtar till nästa :-)





SKRIVET: 2010-04-23, kl 22:59:29 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tur jag inte var i närheten!

SKRIVET: 2010-04-23, kl 20:28:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Då var det dags igen!

Hade en anställningsintervju idag också. En 32-åring som är helt arbetslös och som inte kan arbeta på grund av att hennes man kör  fylletaxi torsdag, fredag, lördag varje helg och kunde då inte lösa barnvakt heller till sitt barn. Varför söka överhuvudtaget? Kan man undra. Hon stämplar idag och sa att de lever på hans taxiverksamhet och hennes A-kassa. Ska jag skratta eller gråta?! Ännu en till jag kommer lämna in till facket och arbetsförmedlingen. 

Schemat är hur snällt som helst. Man har 13 arbetspass per månad och är ledig 5 dagar i rad respektive 8 dagar i rad och varannan helg.

Men okej, tre anställningsintervjuer i helgen till. Två i morgon och en på söndag. Ringde tolv stycken! i veckan utöver dessa jag haft här. Åtta av dem talade om sina problem till att inte kunna arbeta redan över telefonen. Arbetslösa dessa med och går på A-kassa. Även dessa lämnar jag in till arbetsförmedlingen och facket på måndag. Tydligen förstår de inte klarspråk förrän detta är gjort. 

Jag vill aldrig mer höra talas om arbetslöshet bland denna kategorin av arbetssökanden. Kul att leva på socialbidrag resten av livet om ens det. Men det får bli deras problem. Här är man snäll och ställer upp för dem men får bara skit tillbaka.

Men som sagt var, det är bara de som kommer må dåligt av det i slutänden och att de då förhoppningsvis går upp i dager för dem till slut. Om de har något innan för pannbenet förstås! 

SKRIVET: 2010-04-23, kl 08:27:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Även av en fiende bör man ta lärdom.

SKRIVET: 2010-04-22, kl 22:58:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jag finner inga ord.................. Moral vad är det för nåt????????????????


Arne och Gunnel Kojefors tvingas isär efter 63 år tillsammans.

Arne Kojefors: ”Åt skogen och skit”

Fortsatt osäkert kring paret Kojefors framtid

Arne Kojefors, 94, fingrar nervöst på glasögonen. Han anstränger sig för att hålla tårarna tillbaka.

Beskedet från Eskilstuna kommun var oväntat.

– Jag och Gunnel får inte bo med varandra.

Aftonbladet var med när Arne Kojefors under torsdagen träffade Eskilstuna kommuns biståndshandläggare och verksamhetschefer. Mötet handlade om Gunnel och Arnes framtid.

– Jag hade förhoppningar inför detta möte, att vi får bo ihop som ett äkta par med den hjälp vi behöver vår sista tid i livet. Men dessvärre inte. Jag är så besviken, säger Arne.

"Åt skogen"

Vuxenförvaltningen har kommit fram till att båda har rätt till särskilt boende – men gemensam lägenhet verkar vara omöjligt. Kommunen föreslog ett gruppboende för dementa till Gunnel, 86, och ett äldreboende för Arne, 94. Boendena ska finnas inom samma byggnad, eller nära varandra, så att paret kan träffas, prata och umgås. Arne, uppklädd i grå kostym, slipover och matchande skjorta, framförde vad han tyckte. Han säger själv att han är prövad och hemskt tärd.

– Det är åt skogen och skit. Det är hjärtlöst och bryskt att vi på ålderns höst inte får leva tillsammans. Förlåt mitt grova språk men jag måste bara få säga som jag känner nu, säger Arne och gömmer ansiktet bakom händerna.

Thure Morin är chef för vuxenförvaltningen.

– Vi vill att detta ska lösas på bästa sätt. Men det är mycket svårt att tillgodose allas behov. Nu har Arne Kojefors fått ett par förslag att ta ställning till.

Stor uppståndelse

Sedan Aftonbladet först rapporterade om paret Kojefors har lokal- och riksmedia engagerat sig. I går hade Facebookgruppen Låt Arne och Gunnel få leva tillsammans! ca 9 500 medlemmar. Efter att ha läst om paret Kojefors vill utbildningsminister Jan Björklund (FP) införa parbogaranti.

– Jag läste i Aftonbladet om Arne och Gunnel och blir väldigt upprörd, faktiskt förbannad. Detta är ovärdigt och oacceptabelt. Alla äldre som flyttar till något äldreboende ska ha möjlighet att fortsätta bo med sin partner även om partnern inte har något vårdbehov, sa Jan Björklund tidigare.

"Kanske dör"

I går gjorde Arne sin dagliga tur till korttidsboendet där svårt demenssjuke Gunnel inte riktigt förstått all uppståndelse. Paret förenas i en ömsint kyss som det slår gnistor kring.

– När vi träffades trodde man ju aldrig att man skulle kunna hysa så här starka känslor för varandra 63 år senare, säger Arne.

Lite senare hemma i lägenheten kokar Arne Kojefors lite gröt, i väntan på kvällens hockeyfinal. Han känner att tiden är en svår motståndare.

– Det kan ta lång tid att få något boende nära Gunnel. Vi kanske hinner dö båda två...

                                                     

LÄS MER!

”Vi vill ju leva ihop”

Tvingas isär – efter 63 år

De gamla hamnade i papperskorgen

”Äldre SKA få bo ihop hela livet”

Ryck upp er!

Kommunen: ”Inte så stora behov”

SKRIVET: 2010-04-22, kl 20:36:17 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Man må säga vad man vill om ett syndigt leverne - men det är allmänbildande.

SKRIVET: 2010-04-22, kl 19:45:13 | PUBLICERAT I: Allmänt

Ungdomsarbetslöshet?



Ja, är det verkligen så? Har haft sju anställningsintervjuer med arbetssökande i åldern 20 - 28 åringar och det gäller en fast tjänst och timanställning. Alla dessa går för tillfället på arbetslöshetskassa och är helt arbetslösa. De söker men tackar sedan nej på grund av att en kan inte lösa någon hundvakt, en kan kanske inte komma i tid för att hennes mans skogsmaskin krånglar och att han då måste fixa den först och sedan var det svårt med barnvakt. blablabla.............. Vad är det för fel på folk kan man undra?! Har anmält detta till facket och arbetsförmedlingen. Ja, det kan låta hårt. Men är trött på allt tjat om ungdomsarbetslöshet. Vad konstigt att man reagerar när man försöker ge dem en chans in i arbetslivet. Snart var dessa utförsäkrade enligt facket. De har både kompetens och erfarenhet bör tilläggas. Ungdomarna vill ju inte arbeta idag. Endast ett fåtal jag pratat med vilka är min äldsta dotters vänner vill jobba. De har inte tackat nej till ett enda arbete. Detta är ungdomar som både vill jobba och visar verkligen framfötterna.

Nu ska jag ha anställningsintervjuer i helgen igen. Får se vad det är för nötter som söker denna gången då. Börjar bli ganska luttrad.

Jag säger bara en sak: Skyll för fan inte på finanskrisen! Åtminståne inte inom vården, för där finns jobb! Nej, lathet är det det handlar om och ingenting annat!

Äntligen fick jag spotta ur mig om vad jag tycker och tänker om det här!



SKRIVET: 2010-04-18, kl 14:43:23 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

När en vän är i trångmål, irritera honom inte med att fråga om det är någonting du kan göra. Hitta på något lämpligt och gör det.

SKRIVET: 2010-04-17, kl 14:03:13 | PUBLICERAT I: Allmänt

Flygstoppet = Erbjudande

Nu har fler och fler valt andra alternativ för att komma hem eller för att komma fram till den beställda destinationen. Flera privatpersoner och företagare erbjuder transport över hela sverige och hela europa. Alla försöker hjälpas åt i kaoset. Vi är en bland dem som erbjuder transporter för resenärer. Vi försöker hjälpa till så gott det går. Tar endast emot förfrågan och beställning via min e-post. Skicka en kommentar med uppgift om din e-post så kontaktar vi dig. Varmt Välkommna! Önskar alla en fortsatt trevlig lördag.

Askmolnet över Sverige växer

Här ligger flygtrafiken nere

  Sverige

  Storbritannien

  Nederländerna

  Danmark

  Norge

  Finland

  Estland

  Lettland

  Litauen

  Norra Frankrike inklusive Paris

  Större delen av Tyskland

  Delar av Polen inklusive Warsava

  Tjeckien

  Schweiz

  Delar av Österrike, inklusive Wien

Källa: Eurocontrol


Meteorolog: Det håller i sig i flera dagar

Askmolnet från den isländska vulkanen Eyjafjallajökull blir allt större.

Under lördagsnatten spydde vulkanen ut ännu mer aska och under morgonen var i stort sett hela Sverige täckt av molnet.

En meteorolog vid den isländska vädertjänsten uppger att den rådande vindriktningen innebär att vulkanaskan kan komma att fortsätta spridas mot Europa i fyra-fem dagar.

Vulkanen Eyjafjallajökull fortsatte under natten till lördag att spruta ut aska. Enligt den brittiska vädertjänsten Met Office har molnet blivit större och läget har förvärrats.

Partiklarna kommer att fortsätta sprida sig såväl över norra som östra Europa.

Och det svenska Luftfartsverket, LFV, ger inte strandade svenskar runt om i världen något hopp.

– Tyvärr verkar det inte som att det är på väg att bli bättre, tvärtom. Alla flygtrafik i landet ligger nere hela dagen, och inga flygplan kan flyga in i vårt luftrum, säger Björn Stenberg på LFV.

Flygstoppet väntas gälla även under söndagen.

Tusentals svenskar fast

Även på andra håll i Europa är det totalstopp.

– I princip är det stopp i hela Central- och Nordeuropa. Det är bara Spanien och Portugal som har öppna luftrum nu, säger Stenberg.

Flygningarna är inställda till i första hand framåt klockan 16 på lördagen. Men enligt Stenberg är det inte troligt att flygtrafiken kommer igång förrän tidigast måndag.

Hur många svenskar som runt om i världen sitter och väntar på besked om när de kan komma hem är oklart, men det rör sig om tusentals.

Bara de tre större charterbolagen Ving, Fritidsresor och Apollo räknar med att de har 10 000 gäster som inte kan komma hem.

Exploderar

I takt med att flygplanen inte kan lyfta och människor bokar in extranätter på hotell har hotellpriserna skjutit i höjden.

I Amsterdam i Nederländerna har rumspriserna fördubblats och de har exploderat i Köpenhamn, rapporterar Politiken. Quality Hotel Airport Dan har höjt rumspriset med 40 procent till motsvarande över 1 600 svenska kronor per natt.

Flygbolagen, som ska ersätta sina resenärer för hotellnätterna, går i taket på grund av prishöjningarna. Direktören för DI Transport Michael Svan säger till Politiken att det kan få konsekvenser för det annars goda samarbetet mellan hotellkedjor och flygbolagen.

SKRIVET: 2010-04-17, kl 13:45:36 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Det är omöjligt att älska och vara förnuftig.

SKRIVET: 2010-04-16, kl 22:42:51 | PUBLICERAT I: Allmänt

Hundens och kattens dagbok

Som sagt, ett gott skratt förlänger livet!



SKRIVET: 2010-04-16, kl 22:38:46 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Jag tänker aldrig på framtiden. Den kommer snart nog ändå. 

SKRIVET: 2010-04-16, kl 22:36:39 | PUBLICERAT I: Allmänt

Här visas hur askan sprider sig

SKRIVET: 2010-04-16, kl 22:21:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Så rör sig askmolnet över sverige under helgen

SKRIVET: 2010-04-16, kl 22:16:35 | PUBLICERAT I: Allmänt

Gigantiskt askmoln stoppar flygtrafiken

SKRIVET: 2010-04-16, kl 21:56:20 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vulkanutbrottet på Island!

SKRIVET: 2010-04-15, kl 19:34:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Att behöva bli gammal är inte så illa när man betänker alternativet.

SKRIVET: 2010-04-15, kl 19:21:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Per-Robin om Anna Anka

SKRIVET: 2010-04-06, kl 14:25:37 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Tid är liv. Och liv bor i hjärtat.

SKRIVET: 2010-04-05, kl 09:14:54 | PUBLICERAT I: Allmänt

Orolig!

Idag när min äldsta dotter skulle åka till en kompis några mil härifrån fick hon vara med om biljakt och idiot omkörningar! Hur använder folk sina hjärnor egentligen. För det första kör man inte om man druckit, för det andra kör man inte om samtidigt som man får möte och för det tredje om de vill köra ihjäl sig behöver de inte dra in någon annan i det! Jag satt på helspänn ända tills hon ringde nu och sa att hon var framme. Puh.......

SKRIVET: 2010-04-04, kl 14:30:57 | PUBLICERAT I: Allmänt

Darin!

För två helger sedan var vi på Borås Bil och kikade in Darin! Lite konstigt, men han var där och uppträdde. Kan ni tänka er :-)