SKRIVET: 2009-11-30, kl 21:29:41 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

SKRIVET: 2009-11-30, kl 21:19:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Min älskade Sotis

Av en olyckshändelse finns inte min älskade Sotis längre. Matte glömmer dig aldrig. Din personlighet var alldeles speciell. Går inte att förklara hur det känns. Vila i frid min älskade Sotis. Du ligger begravd nu bredvid flaggstången. Matte såg till så att du fick ligga mjukt och bekvämt. Varje dag jag kommer att tänka på dig och sätta en blomma och se till så att ett ljus brinner för dig varje dag året runt. Sov gott.

SKRIVET: 2009-11-29, kl 11:34:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Tag inte livet alltför allvarligt. Du kommer i alla fall aldrig ifrån det levande.

SKRIVET: 2009-11-29, kl 11:29:32 | PUBLICERAT I: Allmänt

Febern

Tempen vill inte ge sig på min yngsta dotter. 39,4 idag på morgonen. Får se om jag behöver ta en vända till lasarettet i kväll eller i morgon med henne igen. Hon andas fortfarande tungt. Vilket till största delen beror på den höga febern. Men infektionen gör sitt med vad gäller andningspåverkan. Börjar bli mer orolig nu. Har varit uppe i natt och kollat till henne tre gånger. Undrar vad det kan vara som hon åkt på. Ingen vet trots alla prover och svar. CRP ligger fortfarande på 33, normalt är 8. Är ganska trött. Går inte att koppla av riktigt nu. Man sitter på helspänn hela tiden. Önskar hon kunde säga var hon har ont någonstans.  



SKRIVET: 2009-11-28, kl 15:59:31 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Sitt inte och vänta på den vind som inte blåser, hjälp till att ro.

SKRIVET: 2009-11-28, kl 09:59:05 | PUBLICERAT I: Allmänt

Idol

Då var det Mariettes tur att åka ut. Är helt säker på att vi kommer att få se henne i fortsättningen också. Skivkontrakt? Ja det kommer hon att få. Så lycka till till dig Mariette.

SKRIVET: 2009-11-27, kl 16:52:52 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Tror man på en sak och låter det bära eller brista är det förvånansvärt hur ofta det bär!

SKRIVET: 2009-11-26, kl 21:03:53 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Man kommer inte långt i vänskapen om man inte är beredd att förlåta varandras små fel.

SKRIVET: 2009-11-26, kl 19:33:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Ambulans

Ambulans in igår kväll med min yngsta dotter. Febern låg på 40,1. Poxade 89. Normalt är 98. Fick syrgas i ambulansen och när vi kom fram till lasarettet. Hon andades så tungt vilket antagligen föranleddes av febern. Vad det kan vara vet vi inte. CRP låg på 33 och ska normalfallet ligga på 8. Har vakat hela natten och är helt slut idag. Sov en timme förut samtidigt som min yngsta. Får se hur det blir inatt. I förmiddags låg febern fortfarande på 40,1. Har fått ner den till 37,7. Gav henne två suppar alvedon om 500 mg. Ska ta tempen lite senare vid läggdags igen. Just nu äter hon kvällsmat. Arbetar själv nu. Ska kolla henne varannan timme inatt. Går inte riktigt att koppla av när det är så här. Antibiotika och mollipect utskrivet till henne. Får se när det börjar hjälpa. Fick en kur på 10 dagar. Är det inte bättre tills i morgon får vi åka in igen.

SKRIVET: 2009-11-25, kl 08:44:53 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Naturen gör inga misstag. När den skapar en dumbom så menar den det.

SKRIVET: 2009-11-25, kl 08:41:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Onsdag morgon

Idag verkar det lite bättre med min yngsta dotter. Ska strax ta tempen igen. Lite lurigt när hon börjar få feber. Hon kan få en febertopp som sedan går ner en eller ett par dagar och för att sedan stiga igen. Sällan hon bara får febertoppar. Idag skulle hon till korttids. Men det beror på om febern och allmäntillståndet blir bättre under dagen. Men jag får se. Annars händer inget speciellt idag. Ska åka en sväng sedan och handla lite iallafall.

SKRIVET: 2009-11-24, kl 15:18:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Alla vackra känslor i världen väger mindre än en enda vänlig handling.

SKRIVET: 2009-11-24, kl 15:13:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tisdag eftermiddag

Min yngsta dotter kom hem idag med hög feber från skolan. Typiskt. Hoppas bara inte det är den vanliga influensan som hon inte fått någon spruta mot ännu. Får hålla koll idag och se vart det tar vägen. Strax ska hon gå och vila en stund och då ska jag ta tempen på henne igen och se om den har gått ner något. Hon ska bara äta klart först. Hennes personliga assistent kommer vi 17.00 tiden. Då får jag passa på att vila lite jag med. 





SKRIVET: 2009-11-24, kl 09:39:52 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Varje människa har en vrå om vilken hon kan säga: den känner bara jag.

SKRIVET: 2009-11-24, kl 09:36:37 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tisdag förmiddag

Ja då fick man arbeta själv natten som varit och hela morgonen. Är supertrött då jag arbetat själv ganska mycket det sista med min yngsta dotter. Hela tiden är det något med de personliga assistenterna. Skulle kunna tro att det var dem jag arbetade med istället ibland. Ja ja :-) Hoppas på en stor förändring snart. Önskar alla en trevlig tisdag.

SKRIVET: 2009-11-21, kl 10:26:28 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

I besvikelsen ser man bäst vad man väntade sig.

SKRIVET: 2009-11-20, kl 23:43:45 | PUBLICERAT I: Allmänt

Idol

Reza fick lämna idol idag. Men så är det. Någon måste ut för att bara bli en kvar till slut. Tycker hon gjorde bra ifrån sig. Nu är det favoriterna Calle, Tove, Erik och Mariette kvar. Den som jag tycker bäst om nu är Tove. Hon stiger mer och mer varje vecka i mina öron. Duktig som fan för att vara 16 år. Får man säga så tro? Ha...ha...ha... Önskar alla en riktigt god natt. 

SKRIVET: 2009-11-20, kl 10:10:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Du segrar när du ger efter för vännerna.

SKRIVET: 2009-11-20, kl 10:06:38 | PUBLICERAT I: Allmänt

Svininfluensasprutan

Då var det snart dags för andra sprutan för min yngsta dotter. Riskgrupperna ska ha två sprutor om något av följande stämmer in på patienten:

Personer med risk för allvarligt sjukdomsförlopp

Personer fr.o.m. 6 månader med underliggande kroniska sjukdomar, det vill säga personer som har regelbunden läkarkontakt på grund av:

*Kronisk lungsjukdom
*Extrem fetma (Störst risk vid BMI >40) eller neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen. 
*Kronisk hjärtkärlsjukdom (Endast förhöjt blodtryck utgör ingen ökad risk).
*Immunsupprimerade personer oavsett genes, inkl. HIV.
*Kronisk lever- eller njursvikt.
*Svårinställd diabetes mellitus.
*Personer med kontinuerligt behov av läkemedel mot astma under de senaste tre åren.
*Barn med flerfunktionshinder. 



Får ni ett brev från sjukvården att det räcker med en spruta till en patient som tillhör riskgruppen, så ifrågasätt. Ett stort misstag gjordes för min yngsta dotter, där jag fick hem ett brev om att det räckte med en spruta till henne då hon är äldre än 13 år. Ingen hade sett att hon tillhörde riskgruppen med flerfunktionshinder och nedsatt immunförsvar. Så glöm inte ifrågasätt! Viktigt.

*Till friska personer räcker med en spruta (0,5 ml.) Individer med nedsatt immunförsvar från 13 års ålder: Två hela doser (0,5 ml vardera) Doserna ges med minst tre veckors intervall.

*Barn från 3 års ålder upp till och med 12 års ålder: Två halva doser (0,25 ml. vardera) Doserna ges med minst tre veckors intervall.

*Barn som tillhör en riskgrupp, inkl. barn med nedsatt immunförsvar från 6 månader upp till och med 12 år; två halva doser (0,25 ml vardera) Doserna ges med minst tre veckors intervall.

Läkemedelsverket utreder för närvarande om barn (som inte tillhör någon riskgrupp) i åldersgruppen 6 månader till 3 år bör vaccineras och kommer inom kort att lämna besked. Hör med din vårdcentral angående detta. 

SKRIVET: 2009-11-19, kl 09:08:07 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Hjärtat har sina själ som förnuftet inte förstår.

SKRIVET: 2009-11-19, kl 09:01:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

UF

Sista året på gymnasiet. Min äldsta dotter i mitten tillsammans med sina klasskamrater. UF (ungt företagande) anordnade försäljning av olika sorters produkter, smycken och t-shirts egendesignade. Så duktiga tjejer och killar. Men tänk så fort allting går. Man hinner inte med. Snart är det dags för studenten och vuxenvärlden med arbete, bostad och familj. Hjälp säger jag bara. Tycker inte det var längesedan barnen var små. Känns som igår :-) 

SKRIVET: 2009-11-16, kl 09:59:32 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Man bör aldrig skämmas för att erkänna att man har haft fel, för det betyder ju att man är klokare idag än igår.

SKRIVET: 2009-11-16, kl 09:54:20 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jourtandläkare

I helgen fick jag köra in min äldsta dotter till jourtandläkare. Hon hade fått en infektion i tandköttet. Såg inte så roligt ut när jag tittade på det. Sedan åkte vi till apoteket och hämtade ut en dunderdos av mediciner till henne. Vet själv hur ont det kan göra. Har inte hunnit blogga så mycket det sista eftersom jag själv blev sjuk i tisdags. Låg inprencip plakat både i onsdags och torsdags. Typiskt. Men men, nu är jag på fötter igen.

SKRIVET: 2009-11-15, kl 15:05:30 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Människan är det enda djur som rodnar. Eller behöver göra det.

Mark Twain



SKRIVET: 2009-11-14, kl 09:19:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Ingen kan vara nere med en ballong.

Nalle Puh

SKRIVET: 2009-11-13, kl 23:42:50 | PUBLICERAT I: Allmänt

Idol



Ja då var det Eddies tur att åka. Synd. Jag tycker att Reza skulle åkt istället. Mina favoriter i idol är Mariette, Erik och Calle. Tove är duktig för sin ålder och gjorde ett kanonframträdande idag tycker jag. Får se vem som tar hem alltihop. Börjar bli spännande. Gissar på att det blir Tove.

SKRIVET: 2009-11-13, kl 19:48:13 | PUBLICERAT I: Allmänt

Mer i plånboken :-)

Polisen tävlar i att dela ut böter

Klicka på länken:
Polisbefäl uppmanade kollegorna att ”lägga på ett kol” i internt mejl 

Har som mål att dela ut 19 100 trafikböter före årsskiftet – 3080 fattas.

"Känns kanske lättare att lägga på ett kol nu i november, än närmare jul då det känns mer i plånboken", står det i mejlet.

SKRIVET: 2009-11-11, kl 09:31:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Det som jag inte kan älska hos en människa överser jag med. Är inte det verklig vänskap?

Anais Nin

SKRIVET: 2009-11-08, kl 09:56:29 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Äktenskapet fungerar bäst när båda parter förblir en lite smula ogifta.

Claudia Cardinale

Charlotte´s Beautycenter

SKRIVET: 2009-11-07, kl 12:37:29 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lördag

Idag är det så grått och tråkigt ute. Har ingen större lust att ta någon promenad men ett måste när man har hundar. Arbetar ju dessutom själv med min yngsta dotter tills i morgon eftermiddag. Så det är en del tider att passa. Tog mig en liten paus nu. Ska vila en stund sedan när min yngsta vilar. Måste passa på. Önskar alla en trevlig lördag.

"Gör inga andra dumheter än dem som du har verkligt nöje av"

Colette

SKRIVET: 2009-11-06, kl 07:30:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Fredag morgon

Gick upp kl. 04.45 idag! Ställde min gamla mobil på alarm kl. 05.45. Det enda som var problemet var att jag glömt ställa om den till vintertid. Typiskt mig. Ha...ha...ha... Så det kan bli :-) Och jag som påminde alla andra dessutom att göra detta. Hädan efter använder jag nog min nya mobil istället som jag kan lita på. Önskar alla en trevlig fredag. 
                   


Charlotte´s Beautycenter

                                                                        
 bloglovin                                                                              

SKRIVET: 2009-11-06, kl 05:50:33 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Den ödmjuke är osårbar.




Charlotte´s Beautycenter
 


SKRIVET: 2009-11-05, kl 17:22:53 | PUBLICERAT I: Allmänt

Torsdag eftermiddag

Då har man arbetat "häcken" av sig hela förra veckan och denna veckan. Nästa vecka blir det lika mycket. Sedan börjar det lugna ner sig. Skulle kunna stå upp och sova just nu. Men så är det ibland. Arbetar själv med min yngsta dotter ända fram tills på söndag eftermiddag också och naturligtvis samtidigt med det andra. Allt på en gång. Jag tänker bara: SOVA SOVA SOVA.............. Och vi ska inte prata om alla läkarbesök som varit och kommer ett par veckor i rad nu också med min yngsta dotter.



BloggRegistret.se                    Charlotte´s Beautycenter                    Startblogg.se   
                                                        

SKRIVET: 2009-11-04, kl 06:19:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Jag latar mig inte. Jag tar mig en kreativ paus.

SKRIVET: 2009-11-02, kl 09:16:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas.          

SKRIVET: 2009-11-02, kl 09:12:41 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dante och Simon

Simon snodde Lennarts plats. Han fick ligga i soffan istället :-) Simon bestämmer, så det så.

SKRIVET: 2009-11-02, kl 09:08:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

På utflykt igår i Borås

Igår var vi på utflykt i Borås runt Ramnaparken med min äldsta dotter, Jannis, Jannis barn och Dante och Lennart. Lennart tog sig en simtur bland änderna vilket inte uppskattades så där jättemycket av dem men Lennart hade desto roligare :-) Spännande och trevligt.

 

SKRIVET: 2009-11-01, kl 09:42:48 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Vi föds som original men de flesta av oss dör som kopior.





SKRIVET: 2009-11-01, kl 09:16:48 | PUBLICERAT I: Allmänt

Idol - Erika

Jag tyckte att Erika gjorde ett bra framträdande i fredags. Det var verkligen synd att hon åkte ut.