SKRIVET: 2009-02-18, kl 18:25:40 | PUBLICERAT I: Allmänt

Sitter och bloggar

Vet inte vart jag ska ta vägen. Går inte att sätta ord på det. Första gången på 20 år som jag mår så här. Vill bara krypa under täcket och lägga mig.......

SKRIVET: 2009-02-18, kl 00:02:07 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänk om det är så???

Herregud! Nej det får inte vara sant! Har inte tid med det också! Detta skulle vara så typiskt mig. Men jag får väl ta tjuren vid hornen och acceptera vare sig jag vill eller inte! Alltså gilla läget!

SKRIVET: 2009-02-17, kl 20:06:03 | PUBLICERAT I: Allmänt

Livet

Ibland måste man ta jobbiga beslut i livet. Nu är jag i den situationen. Visst det är inte lätt men ett måste. Jag måste välja vad som är bäst för alla hur jobbigt det än är. Livet går vidare och man måste försöka se det positiva i det istället för att bara se det negativa. Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel ibland. Nu måste jag gå på magkänslan och lyssna till mitt hjärta. Vad vill jag? Hur kommer det att bli? Framtiden; hur kommer den att se ut? m.m m.m 

SKRIVET: 2009-02-16, kl 23:33:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Det gör ont

Varför? Orkar inte att alla lägger sig i mitt liv. Jag vill reda upp mitt liv själv! Jag är vuxen och kan ta egna beslut och initiativ. Har haft en turbulent tid bakom mig som jag vill reda upp. Så till mina vänner och släkt: Låt mig göra detta själv i lugn och ro och göra det som är bäst för mig.

SKRIVET: 2009-02-15, kl 13:24:46 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kärleken

  • Det du aldrig riktigt fattar, hör kärleken till.
  • Det som bringar kaos och förvirring, hör kärleken till.
  • Det som berusar dig utan vin, hör kärleken till.
  • Det du aldrig kan räkna eller mäta, hör kärleken till.
  • Det du aldrig trott möjligt, hör kärleken till.
  • Det som skakar din väluppfostrade själ, hör kärleken till.
  • Det dunkelt primitiva, det ovetenskapligt spontana, det ständigt skapande, hör kärleken till.

SKRIVET: 2009-02-15, kl 12:57:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Alvedon

Baksmällan.... Ja hur är det med den nu egentligen? Självförvållad iallafall! Ska ta två alvedon och lägga mig på sängen och kurera mig. Måste bli "människa" igen :-)

SKRIVET: 2009-02-15, kl 12:32:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vilket mingel det blev igår

Var hemma fyra i morse. Umgicks med alla mina vänner som jag saknat så mycket!!! Tur att jag har er när gråten sitter i halsen och man hela tiden ställer sig frågan VARFÖR? Jag älskar er alla. Ni stöttar mig och ställer upp till hundra procent! Hade jag inte haft er hade jag aldrig klarat det här. Känslorna, oron, ångesten och smärtan som jag har, kommer att ta lång tid att läka.

SKRIVET: 2009-02-14, kl 12:23:21 | PUBLICERAT I: Allmänt

Alla Hjärtans Dag!

Idag är det alla hjärtans dag! Ta hand om varandra, var snälla och visa uppskattning. Ge era käraste en bukett blommor. Till alla er som liksom jag känner mig ensam, önskar jag er en god alla hjärtans dag. Happy Valentine!

SKRIVET: 2009-02-14, kl 11:30:49 | PUBLICERAT I: Allmänt

God morgon!

Är helt slut efter allt som varit. Vaknade för en halvtimme sedan! Behövde verkligen sova ut. Idag är det så fint när snön ligger kvar och solen skiner. Solen gör så att man känner sig lite bättre, gladare och piggare. Ska åka iväg till en väninna på fika snart. Får se sedan hur dagen löper ut. Allt tar sin tid och allt har sin tid. Vet att jag kommer må mycket bättre i själen och känslorna som svajar upp och ner  kommer att rätas upp efter hand även om det känns jobbigt precis nu.

SKRIVET: 2009-02-14, kl 00:59:23 | PUBLICERAT I: Allmänt

Känslorna, sorgen och smärtan

  • Lär mig konsten att gråta.
  • Varför gömmer jag ofta gråten precis bakom skrattet?
  • Men vem förstår väl sin egen smärta?
  • Vem vill erkänna sticket i själen?
  • Då griper jag skrattet istället.
  • Tänk om jag kunde gråta stilla, gråta ut det tunga, allt det bittra, mörkret som plötsligt bara finns där.
  • Lär mig att tårarna renar och är vägen, den snubblande kortaste vägen, till skrattet och leendena till ljuset som plötsligt bara finns där.

SKRIVET: 2009-02-14, kl 00:41:58 | PUBLICERAT I: Allmänt

Med öppna ögon

  • Det finns skrik som aldrig hörs, höga toner som aldrig uppfångas.
  • Ofta kommer de inte över läpparna.
  • De fastnar långt ner i bröstet i det trånga utrymmet bakom hjärtats kammrar.
  • Där sitter många skrik, väluppfostrat fastklämda.
  • Men... Själen är en rebell och ögonen vägrar ljuga.

SKRIVET: 2009-02-13, kl 18:29:05 | PUBLICERAT I: Allmänt

Fryser

Bara man inte går och blir sjuk nu! Det skulle väl vara pricken över i:et!!! Vill ut i morgon och mingla lite!



SKRIVET: 2009-02-13, kl 18:19:02 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jerry Springer!

Herregud vilket idiotprogram! Underhållande?! Inte för mig iallafall.

SKRIVET: 2009-02-13, kl 17:25:01 | PUBLICERAT I: Allmänt

Shopping!

Allt för din huds välbefinnande! Yves Rocher. Länk finns under länkar!

SKRIVET: 2009-02-13, kl 16:56:20 | PUBLICERAT I: Allmänt

Singel!

Gud vad skönt! Inga tider att passa eller någon annan att passa upp!!! Bestämmer själv när, var, hur jag ska göra saker eller vad jag ska göra. Idag har jag inte gjort något utan bara varit. Min yngsta dotter är på korttids i helgen så jag tänker verkligen passa på att lata mig.
 

SKRIVET: 2009-02-12, kl 01:26:22 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lite sovmorgon

Tänker ta mig en sovmorgon. Behöver vila ut ordentligt. Har varit vaken sen fyra i går morse. Ska inte iväg förrän vid halv tolv i morgon förmiddag. Gott!!!

SKRIVET: 2009-02-11, kl 00:32:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Trött!!!!

Nu ska det sovas! Har varit vaken nästan ett helt dygn. Har inte kunnat sova på grund av allt som varit. Idag har jag varit på vårdcentralen, sedan på två möten. Ögonen går i kors på mig. Imorgon ska jag på ett möte, sedan allt som "måste göras"! På torsdag tänker jag ta en slappardag och inte göra någonting. Tänker bara vara.

SKRIVET: 2009-02-09, kl 18:38:07 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

  • Allt är möjligt - det svåra tar bara lite längre tid!
  • Leta efter möjligheter - istället för att resa hinder!

SKRIVET: 2009-02-09, kl 18:28:53 | PUBLICERAT I: Allmänt

Självkänsla

  • Självförtroende = "stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera". Det innebär att jag tror mig veta att jag kan få saker gjorda, uppnå mina mål och så vidare.
  • Självkänsla = "Medvetenheten om den egna personlighetens värde". Det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Efter min senaste upplevelse har jag inget dera. Men det är bara att börja om från början igen och bygga upp detta. Det kommer ta tid, men jag vet att jag kommer klättra upp för stegen igen. Sakta men säkert.

SKRIVET: 2009-02-09, kl 18:06:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Själen

  • När allt är som svårast och gråten gråter över sig själv och blodet hånskrattar och hickar.
  • Då tänker jag på alla före mig som gråtit på alla efter mig som ska gråta på alla som i detta ögonblick gråter med mig.
  • Då faller jag på knä och böjer mitt huvud, tårarna droppar ner i mina öppna händer.
  • Så många vi är, så förkrossande många, ingen gråter ensam i världen.

SKRIVET: 2009-02-09, kl 17:34:59 | PUBLICERAT I: Allmänt

Snyggt!

4MAV-0014  Finns i stl:  S M L XLMS-0512  Finns i stl:  XS S M L XLPC-0695  Finns i stl:  ONE SIZEDG-2377  Finns i stl:  ONE SIZEAP-0049  Finns i stl:  ONE SIZESnygga klänningar, väskor och smycken från dress-for-less!

SKRIVET: 2009-02-09, kl 03:35:28 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Lyssna till ditt hjärta och följ det ihop med magkänslan.

SKRIVET: 2009-02-09, kl 03:31:03 | PUBLICERAT I: Allmänt

Misshandlad av min fjärde sambo!

Nu tänker jag aldrig mer bli tillsammans med någon mer! Jag lever hellre själv hädanefter! Mina döttrar går i första hand! Klarar mig själv alldeles utmärkt! Sitter här med en rejäl bula ovanför mitt högra öga, fläskläpp och stukad arm från handen till armbågen! Jag skäms över detta så fruktansvärt men vet att det inte är jag som ska skämmas! Men ändå gör jag det. Jag gråter, är sårad och det gör ont i själen. Och inte att förglömma även psykiskt och fysiskt! Trodde inte detta skulle hända mig igen!

SKRIVET: 2009-02-08, kl 19:57:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Happy Valentine!

TulpanerGlöm inte din käraste på Alla Hjärtans dag den14 februari! Beställ blombuketten på Euroflorist!

SKRIVET: 2009-02-08, kl 19:46:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Fixa stilen.

  Snygga outfits! Fixa stilen på Only!

SKRIVET: 2009-02-08, kl 01:05:20 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Ibland är det skönt att bara vara.

SKRIVET: 2009-02-08, kl 00:59:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

Makeuptips

Så får du sminket på plats.

Foundation, "skintones", Trucco.

1. Fuktkräm: Börja med basen. En fuktkräm på rengjort ansikte morgon och kväll är a och o!

2. Foundation: Välj en foundation som är något ljusare än din egen hy, det ger ett slätare och snyggare intryck. Använd gärna en halvtäckande foundation, den gör att du slipper använda concealer. Tona din foundation från mitten av ansiktet och utåt. Dagtid behövs det oftast bara lite runt ögon, näsa och mun, och så kan du öka på till kvällen.

Puder, "Loose powder", the Body shop.

3. Puder: Ditt puder ska helst vara transparent och löst. Borsta i stora nedåtgående rörelser i de små ansiktshårens riktning. Om du borstar uppåt, mot hårstrået, lägger sig pudret under och framhäver alla småfjun du har i ansiktet.

4. Gyllene regeln: Rougets gyllene regel: Lägg det inte längre fram än två fingrar från näsringarna och inte högre upp än två fingrar under yttre ögonvrån. Undvik också att lägga en alltför brun nyans direkt på kindbenet.

Ögonskugga, "Micro shadow", Make up store.

5. Ögonskugga: Börja med en ljus skugga på hela ögonlocket. Fortsätt med en mörkare skugga och tona den noga längs med fransraden och i yttre ögonvrån. För att få en naturlig look behöver du inte mycket - men fuska inte med appliceringen! Ju mer du arbetar in din ögonmakeup, desto bättre sitter den.

Kajalpenna, "Brun-noir", Lancôme.

6. Kajal: Måla kajalpenna i fransraden, så nära du kan komma. Tona med fingertoppen, så att det inte blir någon skarp kant. Kajalpennan framhäver din ögonform och gör att dina fransar ser längre ut. Använd inte en för mörk penna: grå, brun eller svartbrun funkar allra bäst.

Mascara, "False Lash Effekt", Max Factor.

7. Mascara: Mascaran ska se naturlig ut. Använd hellre en brun eller svartbrun än en svart. Har du en volymmascara kan det vara bra att borsta av den på en annan mascaraborste innan du lägger på den, så undviker du alltför mycket volym eller klumpar.

Snabba tips till kvällen!

<< Öka på din mörka ögonskugga. Våga tona under ögat, men se till att övergångarna är mjuka.

<< Ta en mörk kajalpenna och måla innanför fransraden. Du får en mycket snyggare ögonform och en mer markerad blick.

Tips!

Testa på kindbenet, näsan och hakan när du letar efter en foundation. På så sätt kan du också se att färgen passar med på halsen.

Tips!

Använd hellre rosa och aprikos nyanser än brunt. Det ser naturligare ut och ger ett friskt intryck.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 23:48:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Barns rättigheter att få en trygg uppväxt

Stärkt skydd för barn och unga
 
I varje barns grundläggande rättigheter ingår att få omvårdnad, att få växa upp under goda och trygga förhållanden och att få utvecklas i sin egen takt och utifrån sina egna förutsättningar. Barnets bästa och barnets rätt att komma till tals skall vara självklara utgångspunkter i alla åtgärder som rör barn inom socialtjänsten. Det är föräldrarna som i första hand har ansvar för barnets uppfostran och utveckling, vilket också framhålls i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). De flesta barn lever under trygga och goda förhållanden tillsammans med sina föräldrar. Samhällets roll är att stödja och komplettera föräldrarna i deras föräldraskap. Barnavårdscentraler, förskolor och skolor bidrar till att ge föräldrar ett generellt stöd genom den verksamhet de bedriver. I en del familjer behöver samhället/staten ta ett större ansvar genom insatser från den sociala barn- och ungdomsvården. Behoven kan variera och gäller ibland kortare perioder och ibland under barnets hela uppväxttid. Stödinsatser för barn och ungdom behöver samordnas på ett bättre sätt än i dag. Skolhälsovården har en viktig roll i arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland barn och unga. Tidiga och tydliga insatser skall prägla samhällets arbete med unga människor som riskerar att påbörja en kriminell bana. Föräldrars kraft och möjlighet skall tas bättre tillvara och deras ansvar för att förmedla normer till sina barn ska göras tydligt. Höga krav måste ställas på insatsernas säkerhet och kvalitet liksom på rättsäkerheten i handläggning och dokumentation inom den sociala barn- och ungdomsvården.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 21:43:21 | PUBLICERAT I: Allmänt

Wii bowling och tennis

Jag vann bowlingen en av två gånger. Tennisen förlorade jag båda gångerna. Min äldsta dotter är både kvick och snabbtänkt. Där ligger jag i lä :-) Nu ska vi snart testa boxning också. Får se vem som knockar vem?! Ha...ha...ha...

SKRIVET: 2009-02-07, kl 20:02:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Carolina Gynnings senaste inlägg. Intressant????

Tack för senast, det var verkligen superlovely. Jag blev skitfull och var
ganska hjärndöd på morgonen när jag vaknade. Men nåt riktigt sjukt hände när jag
kom till studion!!!!" Med de orden inledde Carolina Gynning och Alex Schulman en
intensiv mejlkontakt i december 2006. Sedan dess har de mejlat varandra var och
varannan dag. Det som började som ett artigt tack för senast utvecklades snart
till ett öppenhjärtigt samtal om livet - om fester och terapeuter, om kärlek och
sex, om ångest och glädje. Som läsare bjuds man med bakom medievärldens kulisser
och bakom vip-avspärrningarna på Stureplan. Fem månaders ocensurerad
mejlkorrespondens som aldrig var tänkt för offentligheten samlas här i
bokform
.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 19:55:59 | PUBLICERAT I: Allmänt

Linda Rosings senaste inlägg. Intressant????

God morgon!!!


Nu har jag sovit som en stock efter en lååååååååååååååååång inspelningsdag igår som slutat väldigt sent på kvällen. Idag är det sista inspelningsdagen och final. De senaste två månaderna har gått så fort, och vardagen har kanske blivit lite stökig... Men nu väntar en lugn vardag iallafall en kort stund! Idag blir det dock återigen en lång och intensiv inspelningsdag!


Idag är alltså dagen som jag måste bestämma mig och det känns pirrigt. Om jag har hittat någon så kommer ni att få se det i programmet!!!


puss och kram på er

SKRIVET: 2009-02-07, kl 19:52:36 | PUBLICERAT I: Allmänt

Katrin Schulmans senaste inlägg. Intressant????

Folket här är verkligen fantastiska. Nu sitter vi på bulgari och kör aperitivo. Eller en ape som vi säger här. Det betyder att man beställer en drink. I mitt fall en red temptation, sen stormar de in med en massa ljuvliga snittar med alla möjliga grejor på. Det är jävla bra koncept faktiskt. Kanske nåt för bistron, nassos!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 19:44:37 | PUBLICERAT I: Allmänt

Blondinbellas senaste inlägg. Intressant????

Okej den här dagen har varit helt sjuk! Folk hade med sig sovsäckar och hade sovit i trappuppgången och när vi öppnade dörrarna klockan ett var kön 50 meter utanför porten. Tur att vi hade en säkerhetsvakt där för när vi väl öppnade så forsade det in folk som slet åt sig allting. Så om ni förstår har jag inte haft tid att blogga! Alla mina 30 klänningar + väskor tog slut på en halvtimma, helt sjukt. Alla som kom var hur trevliga som helst och det var jätteroligt att träffa er läsare! De flesta ville ta bilder och det tycker jag alltid är lika kul. Fast när två tjejer började gråta blev jag helt chockad.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 18:24:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lördag kväll

Ikväll ska vi spela Wii hela familjen. Det ska bli roligt att se vem som vinner de olika spelen den här gången. Jag har haft lite otur med bowlingen. Kanske jag knockar dem i boxning istället :-) Lovar att tala om hur det slutar senare ikväll!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 18:18:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Min vänninas Chihuahua

 Visst är hon en riktig sötnos?!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 18:10:08 | PUBLICERAT I: Allmänt

Min yngsta dotter 17 år

 Min goa söta yngsta gumma!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 17:53:27 | PUBLICERAT I: Allmänt

Min äldsta dotter 18 år

 Min goa söta äldsta dotter!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 03:02:03 | PUBLICERAT I: Allmänt

Bästa personliga assistans

Titta in på detta personliga assistansbolag!

www.vargardaassistans.se

Vi arbetar för både brukaren och de personliga assistenternas bästa. Bra löner och utbildningar. Alla är välkomna som är intresserade av att byta till något bättre.

Länk finns längre ner på sidan under länkar!

Hjärtligt välkomna!

P.s Mejla vid intresse så kontaktar vi er.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 02:46:42 | PUBLICERAT I: Allmänt

För er som vill era hästars bästa

Glöm inte att titta in på nedanstående länkar!

www.hov-hanna.se

www.vallfoder.se

Allt för era hästars välmående! Rekommenderas varmt!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 02:15:56 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

  Det är bättre att skratta åt livet än att klaga över det.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 02:09:18 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vägen till en ny livsstil

Det finns inga genvägar om man vill lyckas gå ner i vikt och bibehålla den på lång sikt. Det är kopplingen mellan MOTIVATION, MAT och MOTION som leder till lyckad viktnedgång.



Små tips för vardagen
 

  • När man äter långsamt känner man när man blir mätt. Försök att ha en så lugn omgivning som det går.
  • Lägg ner besticken mellan tuggorna. Passa på att tugga maten ordentligt.
  • Gör en paus i måltiden. Då känner man lättare om man blivit mätt så att man vet när man skall sluta äta.
  • Fortsätt inte att äta mat som blivit över efter en måltid.
  • Drick mycket vatten till maten samt mellan måltiderna.
  • Handla aldrig hungrig.
  • Handla efter nyckelhålsmärkning.






SKRIVET: 2009-02-07, kl 01:46:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Höj alkoholskatten!

Mer än 300.000 barn och ungdomar finns i familjer där alkoholen varje dag slår sönder framtiden och livsglädjen. Tusentals vuxna får sina liv och framtidsdrömmar förstörda. Varje år dör mer än 6000 personer i alkoholskador. Yttersta ansvaret för detta har alkoholkapitalet som varje år ökar sin försäljning och vinst. Vi måste tygla alkoholkapitalet. Detta kan vi göra med en alkoholpolitik som bland annat höjer skatten på alkohol. Man vet av historisk erfarenhet att skatteverktyget är det bästa medlet för att sänka alkoholkonsumtion, skador och utslagning. Enligt alkoholforskarnas undersökningar minskar införseln till Sverige från andra länder samtidigt som systembolagets försäljning ökar. Vi har under de senaste 20 åren haft en mer än 30% ökning av alkoholkonsumtionen. Därför bör man föreslå en höjning av alkoholskatten.

SKRIVET: 2009-02-07, kl 01:02:14 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Vet du inte att det är i de mörkaste nätterna som stjärnorna smyckar sig i sin skönaste glans?

SKRIVET: 2009-02-07, kl 00:35:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Fredag kväll

  Ja då sitter man här och kan koppla av äntligen. Första kvällen på länge. Tar mig gärna lite likör ikväll. Gott!

SKRIVET: 2009-02-07, kl 00:27:31 | PUBLICERAT I: Allmänt

Mina BOZZINI väskor

   

SKRIVET: 2009-02-06, kl 22:44:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Handikappolitik och vad den innebär

Personlig assistans

Personlig assistans är en av flera insatser som regleras i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Den som har rätt till personlig assistans i minst 20 timmar per vecka får också statlig assistansersättning enligt lagen om assistansersättning (LASS). Med assistansersättning kan den enskilde själv anställa en eller flera personliga assistenter eller anlita någon som är arbetsgivare för de personliga assistenterna.

Den bärande tanken med personlig assistent är att personer med omfattande funktionsnedsättningar ska ges goda möjligheter till självbestämmande och inflytande över sin livssituation. Med personlig assistans kan den enskilde själv bestämma i vilka situationer och på vilket sätt hjälpen ska ges.

SKRIVET: 2009-02-06, kl 22:41:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Handikappolitik

Kostnader för personlig assistans

Från den 1 juli 2008 gäller en del ändringar i lagen om assistansersättning (LASS). Ändringarna i lagen ska på ett tydligare sätt reglera vad assistansersättningen får användas till. De ska bidra till att assistansersättningen används på ett ändamålsenligt sätt och att ett redovisnings- och återbetalningssystem införs.

Bakgrund

Bakgrunden till ändringarna är att det har förekommit att assistansersättningen har använts till annat än det den är avsedd för. Det har inneburit att konkurrensen mellan olika assistansanordnare i vissa fall mer kunnat komma att handla om privatekonomiska aspekter än om kvalitet i assistansen. Ändringarna i lagen reglerar på ett tydligare sätt vad assistansersättningen får användas till. De ska bidra till att assistansersättningen används på ett ändamålsenligt sätt och till att förhindra missbruk.

Vad assistansersättning får användas till

Lagändringen innebär att utbetald assistansersättning bara får användas till köp av assistans hos någon som anordnar en sådan, t.ex. kooperativ, företag eller kommun, eller för att avlöna egna personliga assistenter.

Bestämmelsen innebär att den assistansberättigade köper tjänsten av assistansanordnaren. Betalningen för tjänsten blir då en intäkt i dennes näringsverksamhet som ska redovisas och beskattas enligt de förutsättningar som gäller för sådan verksamhet. Möjligheten för assistansanordnaren att upprätta klientmedelskonton i fråga om assistansersättning har därmed upphört.

För ersättningsberättigade som själva är arbetsgivare för sina personliga assistenter ska det ingå sådana kostnader som normalt har samband med anställningen och arbetsgivaransvaret.

Redovisning och kontroll

För att följa upp att den utbetalda ersättningen används till assistans bör Försäkringskassan begära att den ersättningsberättigade kan visa att ersättningen har använts på rätt sätt, dvs. använts för köp av assistans eller till lön m.m. för personlig assistans.

Återbetalning

Vidare innebär förändringen att en ersättningsberättigad som inte har använt hela assistansersättningen för att köpa assistans eller betala kostnader för personliga assistenter ska betala tillbaka den återstående delen till Försäkringskassan.

Information

Regeringen aviserade också i propositionen att Försäkringskassan ska få i uppdrag att i samarbete med andra berörda myndigheter och Sveriges Kommuner och Landsting genomföra en samlad informationsinsats om de nya reglerna för assistansersättningen till de berörda. Förutom de nya reglerna ska informationen visa syfte och mål med assistansersättningen samt vilka krav som ställs på arbetsgivare vid anställning av personliga assistenter.

Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2008.

Personlig assistans

Personlig assistans är en av flera insatser som regleras i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Den som har rätt till personlig assistans i minst 20 timmar per vecka får också statlig assistansersättning enligt lagen om assistansersättning (LASS). Med assistansersättning kan den enskilde själv anställa en eller flera personliga assistenter eller anlita någon som är arbetsgivare för de personliga assistenterna.

Den bärande tanken med personlig assistent är att personer med omfattande funktionsnedsättningar ska ges goda möjligheter till självbestämmande och inflytande över sin livssituation. Med personlig assistans kan den enskilde själv bestämma i vilka situationer och på vilket sätt hjälpen ska ges.

SKRIVET: 2009-02-06, kl 00:29:09 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dags att sova

Ja då var det dags att gå och lägga sig efter ännu en dag som gått. Ska som sagt var upp tidigt i morgon också och köra bil :-) Kul nästan jämt. Godnatt säger jag för mig.

SKRIVET: 2009-02-06, kl 00:23:45 | PUBLICERAT I: Allmänt

Snygg kollektion, passar perfekt för den modeintresserade!

Bronx: Nazza-cov 30015-F4Bronx: Gossip 33075-B1PP-0719  Finns i stl:  ONE SIZE

SKRIVET: 2009-02-05, kl 23:23:03 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tänkvärt

Försök inte att förstå så att du kan tro, utan tro så att du kan förstå.

SKRIVET: 2009-02-05, kl 22:40:56 | PUBLICERAT I: Allmänt

Arbetsmarknad

MÅL

Det övergripande målet för arbetsmarknadspolitiken är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad, öka sysselsättningen och minska utanförskapet. Arbetsmarknadspolitiken ska: verka för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt stadigvarande öka sysselsättningen på lång sikt effektivt sammanföra dem som söker arbete med dem som söker arbetskraft prioritera dem som befinner sig långt från arbetsmarknaden säkerställa att arbetslöshetsförsäkringen fungerar som en omställningsförsäkring Omfattning Politikområdet arbetsmarknad omfattar bland annat ersättning vid arbetslöshet, såsom arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, arbetsförmedling, arbetsmarknadspolitiska program, jobb- och utvecklingsgarantin, nystartsjobb och Europeiska socialfonden. Inriktning Utgångspunkten för regeringens politik är att stärka arbetslinjen. Alla som vill och kan arbeta ska också ha möjlighet att göra det utifrån sina egna förutsättningar. Matchningsfunktionen står i fokus, och resurser satsas på dem som befinner sig långt från arbetsmarknaden. Kan de uppfylla det här målet så är det fantastiskt. Men som sagt var oftast är det tomma ord. Som de själva säger: Vi jobbar på det!

SKRIVET: 2009-02-05, kl 22:02:30 | PUBLICERAT I: Allmänt

Gina Tricot

Formligen älskar Gina Tricot´s Kläder. Stövlarna kommer från BelleShoes AB.

SKRIVET: 2009-02-05, kl 19:12:12 | PUBLICERAT I: Allmänt

Halens Wedins Gina Halsband

 Tunikan kommer från halens, leggins från Gina Tricot, brottarlinnet under kommer från Gina Tricot, stövlarna från Wedins och halsbandet är köpt på Kiel båten.

SKRIVET: 2009-02-05, kl 17:30:59 | PUBLICERAT I: Allmänt

Gina H&M Skopunkten

Byxorna är från Gina Tricot, Jumpern från H&M och stövlarna från Skopunkten.

SKRIVET: 2009-02-05, kl 15:20:28 | PUBLICERAT I: Allmänt

Virkade hattar



 Söta virkade dekorationshattar på väggen.

SKRIVET: 2009-02-05, kl 15:15:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Lyktor

 Tycker det är mysigt att tända upp mina lycktor i vintermörkret!

SKRIVET: 2009-02-05, kl 14:48:11 | PUBLICERAT I: Allmänt

Snart dags att börja arbeta igen

Min yngsta dotter kommer hem snart. Tar emot henne och sedan slänger jag mig i bilen och åker och hämtar min  äldsta dotter på hennes APU. Nästa vecka slipper jag tider att passa då det äntligen är sportlov! Tänker bara vara. Det är så skönt att slippa köra bil. Det står mig upp i halsen nu.

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:53:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dags att sova

Nu är det dags att gå och lägga sig. Ska upp tidigt imorgon. Får absolut inte försova mig. Nya bilder på mina andra inköp kommer i morgon.

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:49:25 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vackert

 Den här bilden tog jag idag när jag åkte förbi grannen. Visst är den vacker!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:31:16 | PUBLICERAT I: Allmänt

Byxor från Gina

 Perfekt passform. Stl 27. Alla Gina jeans sitter perfekt på mig sällan jag hittar ett par byxor som verkligen sitter snyggt på. Har aldrig haft problem med detta på Gina.

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:26:05 | PUBLICERAT I: Allmänt

H&M

Dessa byxorna fyndade jag på H&M i Borås! Skitsnygga på!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:20:45 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vero Moda

 Vi fastnade också för varandra direkt :-)

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:17:26 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kjol Gina Tricot

 Vi fastnade för varandra direkt :-)

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:14:28 | PUBLICERAT I: Allmänt

Klänning från Gina

 Luftig och skön på sommaren. En riktig söt klänning. Kombinera med ett brett skärp!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:10:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Älskade tunika från Gina :-)

 Bra passform, bra kvalitet, lätta att kombinera och sköna att ha på sig!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:06:41 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tunika från Gina

 Dessa tunikor är så sköna och lediga plagg att ha både till vardags och fest!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 23:02:54 | PUBLICERAT I: Allmänt

Ännu en kofta från Gina Tricot

 Snygg och bekväm! Kan kombineras med linne och byxa också! En kofta som passar till det mesta!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 22:56:36 | PUBLICERAT I: Allmänt

Kofta Gina Tricot

 Snygg med linne under och ett par snygga jeans till! Frächt!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 17:58:46 | PUBLICERAT I: Allmänt

Onsdag kväll

En hel del att göra idag. Arbetar själv med min yngsta dotter till fredag morgon. Fredag kväll kommer hennes personliga assistent och tar över. Har en ovanlig trötthet som jag inte vet vart den kommer ifrån. Har filosoferat lite själv om vad det kan vara. Måste bero på att jag gjort alla tunga lyft själv fram tills vi fick en taklyft, en sänk och höjbar säng, en duschbrits, ramp in till entrén och inomhushiss.  Fick dessa första hjälmedel för ca 3 år sedan. Och då kan ni tänka er vilket arbete det har varit. Är helt slut i kroppen och lederna efter alla år jag fått kämpa för att få en så god levnadsstandard till min yngsta dotter som möjligt. Jag har dessutom haft alla läkarbesök, överklagningar till länsrätt, kammarrätt och regeringsrätt gällande assistansersättning, vårdbidrag och korttidsboende att kämpa för dygnet runt. Jag tackar de personliga assistenter jag har för god omvårdnad av min dotter här hemma! Kram på er!

SKRIVET: 2009-02-04, kl 16:51:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Marquis supergrip boots

www.hov-hanna.se  www.vallfoder.se
www.hov-hanna.se
www.vallfoder.se

Allt för era hästar. Rekommenderas varmt!
Länkarna finns längre ner på sidan.

SKRIVET: 2009-02-04, kl 01:32:08 | PUBLICERAT I: Allmänt

Vinröd välskött s40

 Den har vi invensterat i till vår dotter nu när hon håller på att ta sitt körkort. Teoriprov den 23 och uppkörning den 25 februari! Nu håller vi tummarna gumman. Lite jäklar annamma bara ska du se att du klarar det. Stora kramar från hela familjen!

SKRIVET: 2009-02-03, kl 22:38:19 | PUBLICERAT I: Allmänt

Nu är det godnatt

Ska upp tidigt i morgon. Arbeta en hel del. Och naturligtvis fixa hemma också. Har lite kvar. Får se hur dagen utlöper i morgon.

SKRIVET: 2009-02-03, kl 22:34:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Dagen som varit

Idag har jag varit och fyndat på Gina Tricot. Massor av rea plagg. Det gäller att vara tidig medan det finns kvar i rätt storlek och färger som man vill ha. Är nöjd med mina inköp och dagen som varit.

SKRIVET: 2009-02-03, kl 00:13:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Godnatt

Nu var det godnatt. Ska upp tidigt imorgon. Dags för nya tag. Inget bloggande så långt ögat kan nå förrän i morgon kväll. Sov gott mina nära och kära.

SKRIVET: 2009-02-03, kl 00:06:08 | PUBLICERAT I: Allmänt

Spara?!

Blev skitförbannad idag när jag hörde att besparingar ska ske på människor med funktionshinder! Hur i helvete tänker de! Hoppas de hamnar i samma situation själva så att de äntligen fattar vad detta innebär. Här har man kämpat i alla år för min yngsta dotter på 17 år. Och nu ska man tillbaka till ruta ett igen. Jag säger bara FY FAN! Ett gått råd på vägen: Så fort ni ska söka personligassistans, vårdbidrag, handikappersättning, hjälpmedel, korttids, elevhem, gruppboende mm ta med den enskilde till respektive instans såsom Försäkringskassan, kommunen, landsting m.m ja allt som berör dessa individer till och med till länsrätten, kammarrätten och om det så ska behövas ända upp i regeringrätten! Ge er för fan inte! Även om det känns jobbigt i början så lovar jag att det kommer lätta på slutet. Var som en "pina i röven på dem tills de tröttnar." Jag lovar att det kommer bli bra till sist. Pratar av egen erfarenhet. Följer ni det här rådet med lite jäklar anamma i så kommer ni vinna detta! Många kramar och ett stort LYCKA TILL!

SKRIVET: 2009-02-01, kl 23:37:58 | PUBLICERAT I: Allmänt

Natti natti

Till alla er som kan sova med gott samvete. För min del har jag ett ganska gott samvete eftersom jag sopar rent framför min egna dörr först innan jag börjar sopa framför andras! Ha detta i åtanke! Kram, puss och godnatt mina nära och kära!

SKRIVET: 2009-02-01, kl 23:32:02 | PUBLICERAT I: Allmänt

Jag beundrar

Jag beundrar människor som ser till alla andras fel och brister. Dessa människor måste vara helt suveräna! Tänk om vi inte hade haft dem för hur skulle världen se ut annars utan dem. De är som vanligt störst, bäst, värst och vackrast i hela världen! Så vilken tur att vi har dem! Till sist känn er träffade och fundera över er situation hur ni själva har det. Det finns ett ordspråk som ni formodligen inte känner till. Men det lyder så här: Sopa rent framför eran egen dörr först innan ni börjar sopa framför andras! Sätt er på den ni!

SKRIVET: 2009-02-01, kl 21:05:52 | PUBLICERAT I: Allmänt

Beckfilm på tv4

Jag älskar beckfilmerna. Kan se dem flera gånger om, om det är så. Missa den inte för den har precis börjat nu. Måste se den! Tar ett fotbad under tiden :-) 

SKRIVET: 2009-02-01, kl 20:57:31 | PUBLICERAT I: Allmänt

Madonna kommer till Göteborg!

 Madonna kommer till Göteborg den 9 augusti! Klart jag ska dit!

SKRIVET: 2009-02-01, kl 18:33:55 | PUBLICERAT I: Allmänt

Själen

  • Tystnaden är aldrig
    din fiende
    bara din vän.
  • Den skrattar inte
    har inga tårar.
  • Den omsluter dig
    med varliga läppar
     

SKRIVET: 2009-02-01, kl 18:20:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Känslorna

  • Lär mig att fånga glädjen i ögonblicket att se dig där.
  • Lär oss att förstå att glädjen finns djupast just nu och här.

SKRIVET: 2009-02-01, kl 13:21:59 | PUBLICERAT I: Allmänt

Middagsvila

Nu ska jag gå och lägga mig att vila lite middag och läsa en tidning och bara koppla av och bara vara. Plaza Kvinna och Laura är ett par av mina favoriter. Det är mycket blandat i dem. Allt från skönhet, mode och shopping. Jag rekommenderar dem varmt om ni är intresserade av detta. Även Hus och hem, sveriges största hus och inredningstidning. De här tidningarna ger verkligen inspiration!

SKRIVET: 2009-02-01, kl 13:15:12 | PUBLICERAT I: Allmänt

Gissa skådespelare på tavlan

 Tänk på att ingen av dessa skådespelare är vid liv längre. De var mycket kända på sin tid!

SKRIVET: 2009-02-01, kl 11:22:14 | PUBLICERAT I: Allmänt

Inredning

 Tips på palmer som trivs i rumsmiljö!


1. Kokosnötpalm

2. Kanariepalm

3. Phoenixpalm

4. Fiskstjärtspalm

5. Arecapalm

6. Dracaena
7. Yuccapalm


 

SKRIVET: 2009-02-01, kl 11:13:15 | PUBLICERAT I: Allmänt

Nagelolja

Jag rekommenderar Jessica Phenomen oil till naglarna. Bra olja till naglar och nagelband. Masserar du in oljan både morgon och kväll blir de starkare och växer fortare. Flaskan kostar ca 190 sek/14,8 ml.

SKRIVET: 2009-02-01, kl 11:01:49 | PUBLICERAT I: Allmänt

Manikurera mera!

Fixa manikyr på egen hand. Kul och i längden med synbart resultat. Jag bjuder på goda råd och bästa tips!

5 Smarta råd från mig!

1. Satsa på nagelolja - grunden till vackra naglar!
2. Peta inte rent under naglarna. Använd en nagelborste av syntet, naturborstar samlar lättare på sig bakterier.
3. Använd alltid en remover utan olja.
4. Lika avlägset som det är att duscha ansiktet med husållets rengöringsprodukter bör det vara att utsätta händerna för  dem - använd handskar!
5. Skydda händerna mot kyla och använd solskydd.


SKRIVET: 2009-02-01, kl 00:20:33 | PUBLICERAT I: Allmänt

Tråkigt

 Nu är det bara lite drygt en timma kvar tills jag ska åka och hämta min äldsta dotter från festen. Sen lovar jag att jag kommer stensomna. Ska upp tidigt och arbeta själv med min yngsta dotter fram till kl 17.00 då hennes personliga assistent kommer. Hoppas inte på fler sjukdomar nu. För jag har fått arbeta alldeles för mycket det sista på grund av detta. Jag upprepar mig från förra gången jag skrev om det här: Om det fortsätter så kommer jag att gå i väggen igen. Och det har jag verkligen ingen lust med.

SKRIVET: 2009-02-01, kl 00:11:10 | PUBLICERAT I: Allmänt

Husdjurstavla

 Älskar formligen djurmotiv! När jag ser på denna tavlan tänker jag på kommunikation. Ja för er som inte visste det så kan katt och hund kommunicera med varandra precis som de gör med likasinnade raser. Djur är mycket klokare ibland än vi människor.

SKRIVET: 2009-02-01, kl 00:05:06 | PUBLICERAT I: Allmänt

Modern

 En modernare tavla passar också in beroende på i vilket rum man placerar den. Vacker!