SKRIVET: 2009-08-28, kl 22:55:43 | PUBLICERAT I: Allmänt

Spirometri

Spirometri är en undersökning för att ta reda på hur väl lungorna fungerar. Spirometri kan göras på olika sätt beroende på vilken lungfunktion som ska undersökas.


Spirometri används bland annat om läkaren misstänker astma eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL. Det går även att se om det finns en restriktiv lungsjukdom.


Så går det till

Under undersökningen får man andas in och blåsa ut genom ett munstycke som är kopplat till en apparat som läser av lungornas förmåga. På apparaten syns en kurva som visar hur mycket luft man blåser ut. Ibland får man en klämma om näsan.
 
Det här ska jag göra den 29 september kl. 11.00. Orolig? Ja det är jag. Fick svara på fem frågor som löd:

1. Hostar du flera gånger
om dagen de flesta dagar? Svar:  Ja Nej

2. Hostar du upp slem
de flesta dagar? Svar: Ja Nej

3. Tappar du andan lättare än andra
gör i samma ålder? Svar: Ja Nej

4. Är du över 40 år? Svar: Ja Nej

5. Röker du eller har du tidigare rökt? Svar: Ja Nej

De understrukna är mina svar på de fem frågorna.

Men som sagt var det behöver inte vara någonting. Kan bero på att jag har allergisk astma. Har allergi mot husdamm, kvalster, pollen och skaldjur. Men det finns ett stort MEN: Är rökare. Har fått Zyban mot rökavvänjning utskriven. Har nyss börjat med dem. Men kom ihåg: man måste ha viljan själv att sluta röka också. Det hjälper inte bara att ta hjälp av rökavvänjningspreparat.

En av mina farbröder gick bort i KOL endast 63 år gammal för tre år sedan. Min pappa har KOL och är nu 65 år. 


Anonym

- hmm!



PUBLICERAT: 2009-08-28, 23:02:11 | URL: http://finest.se/hodamerei

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: